Meta krijgt megaboete en moet aanpassingen doorvoeren rondom gepersonaliseerde reclames

Die aanpassingen kunnen flinke impact hebben op het verkrijgen van gebruikerstoestemming om gepersonaliseerde reclames te tonen.

© Pavlo Gonchar/SOPA Images via ZUMA Press Wire

Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, krijgt van de Ierse privacytoezichthouder een megaboete van 390 miljoen euro. Volgens de toezichthouder interpreteert Meta de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) onjuist en dwingen Facebook en Instagram op illegale wijze gebruikers om akkoord te gaan met het verwerken van gebruikersdata voor het tonen van gepersonaliseerde reclames. Die werkwijze moet binnen drie maanden stoppen. Als Meta wil dat gebruikers toestemming (blijven) geven om gepersonaliseerde advertenties te krijgen, moet de techreus dus een andere verwerkingsgrond gebruiken.

Algemene voorwaarden

Op dit moment gebruikt Meta de contractuele verwerkingsgrond tussen een Meta-dienst en de gebruiker om van de gebruiker akkoord te krijgen om gebruikersgegevens te verwerken voor gepersonaliseerde reclames. Meta noemt die verwerkingsgrond gerechtvaardigd, maar privacy-activisten uit België en Oostenrijk waren het daar niet mee eens. Zij dienden in 2018 een klacht in bij privacytoezichthouders omdat ze de werkwijze in strijd achtten met de Europese privacywet AVG. Hoewel de Ierse privacytoezichthouder eerst de kant van Meta koos, oordeelt het na interventie van de European Data Protection Board alsnog dat Meta's contractuele verwerkingsgrond niet geldig is om gebruikersgegevens in te zetten voor gepersonaliseerde online advertenties. Oftewel: Meta mag niet langer via de algemene voorwaarden eisen dat gebruikers gepersonaliseerde advertenties accepteren.

Meta laat weten het niet eens te zijn met de uitspraak en wil beroep aantekenen. De zaak krijgt daarom een vervolg. Een woordvoerder van Meta verwijst Adformatie naar een blogpost van Meta, waarin het bedrijf het besluit uitlegt. En redeneert waarom het teleurgesteld is in besluit van de Ierse privacytoezichthouder.

Megaboete

Het socialmediabedrijf krijgt de boete van 390 miljoen euro (waarvan 180 miljoen euro voor Instagram en 210 miljoen euro voor Facebook) om twee redenen. Namelijk voor de illegale contractuele verwerkingsgrond en omdat het bedrijf niet transparant was over hoe het gebruikersgegevens verwerkt. 

Naast het betalen van de boete moet Meta ook binnen drie maanden aan de AVG voldoen. Wat betekent dat het bedrijf een andere verwerkingsgrond moet vinden om gebruikersgegevens te verwerken voor gepersonaliseerde reclames. Meta haalt het grootste deel van zijn inkomsten uit advertenties die het aan gebruikers toont. Het oordeel van de Ierse privacytoezichthouder kan daarom grote impact hebben op het verdienmodel van Meta, bijvoorbeeld als het bedrijf gebruikers toestaat om gepersonaliseerde advertenties te weigeren. Die reclames leveren doorgaans minder op. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie