Google wil andere bedrijven toestaan om advertenties te verkopen op YouTube. Dat meldt Reuters op basis van anonieme bronnen. Google zou met de nieuwe strategie onder een boete van de Europese Commissie uit willen komen. De EU onderzoekt sinds vorig jaar of Google de Europese mededingingsregels schendt door eigen diensten voorrang te geven op die van de concurrentie.
Google Ad Manager onder een vergrootglas
Met name Google Ad Manager ligt onder het vergrootglas van de Europese Commissie. Met Ad Manager kunnen adverteerders reclames verkopen op YouTube. Omdat Ad Manager het enige beschikbare systeem is, moeten adverteerders wel Google's platform gebruiken. Dat benadeelt de concurrenten van Google, luidt de verdenking.
Miljardenboete is een optie
De Europese Commissie moet nog een oordeel vellen of Google de mededingingsregels schendt. Google zou YouTube openstellen voor externe adverteerders om het oordeel van de commissie te beïnvloeden in de hoop onder een boete uit te komen. Volgens de Europese regels mag de Europese Commissie een boete opleggen die kan oplopen tot tien procent van de wereldwijde jaaromzet van een bedrijf. Dat zou voor Google neerkomen op een miljardenboete.
Google heeft in het verleden al vaker Europese boetes opgelegd gekregen voor het schenden van de mededingingsregels. De laatste boete dateert uit 2019, toen Google 1,49 miljard euro moest betalen voor het misbruiken van zijn AdSense-advertentiedienst.
In april verscheen een gerucht dat de EU grote techbedrijven wil verplichten om mee te betalen aan hun eigen regulering. Die stap zou de EU jaarlijks dertig miljoen euro moeten opleveren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!