Ferguson, de Amerikaanse stad die al dagen het toneel vormt van ernstige protesten en raciale rellen na het neerschieten van een ongewapende zwarte tiener door een blanke politieman, heeft de hulp van een extern PR-bureau ingeroepen.
Het bureau Common Grounds moet de voorstad van St. Louis helpen bij de enorme media-aandacht en –vragen die het de laatste dagen krijgt.
Blank bureau
Het inschakelen van Common Grounds werd door dit pr- bureau zelf naar buiten gebracht. Op onder meer Twitter liet het weten ‘short-term assistance’ te verlenen aan de persvoorlichters van de stad bij het beantwoorden van mediavragen ‘in deze tragische tijd’.
Deze bekendmaking kwam het bureau op de nodige kritische opmerkingen te staan. Sommigen hekelden het feit dat er uberhaupt een pr-bureau was ingehuurd, terwijl diverse media er de nadruk op legden dat het pr-bureau volledig uit blanken bestaat, wat op de sociale media tot opgewonden reacties leidde.
Factor?
Tegenover de site Talking Points Memo weigerde het bureau in te gaan op de vraag hoe het schijnbare gebrek aan diversiteit in het team een factor het werk kan zijn gezien de raciale spanningen rond de dood van de 18-jarige Michael Brown.
‘We zijn er alleen voor het afhandelen van mediavragen, dat is alles wat ik kan zeggen op dit moment’, aldus Nina Kult van Common Ground.
Onder schot
De politie in Ferguson kan overigens wel wat pr-hulp gebruiken, want het optreden tegen journalisten is geen schoolvoorbeeld van goede mediarelaties. Journalisten werden gedreigd met arrestaties, sommigen moesten hun camera uitzetten toen er een traangasaanval op demonstranten werd ingezet, een verslaggever werd zelfs onder schot gehouden.