Premium

Facebook populairste platform voor communities, maar Clubhouse groeit snel

Clubhouse steeds populairder bij ondernemers en merken, blijkt uit de Community Monitor van We love communities.

De nieuwe app Clubhouse wordt amper vier maanden na de lancering in Nederland al door 5,9 procent genoemd als beste plek voor communities van ondernemers. 

Ruim de helft van de Nederlandse ondernemers (50,4 procent) ziet Facebook als de beste plek om hun community op te zetten en verder te laten groeien. Instagram (16,7 procent) en LinkedIn (12,2 procent) maken de top drie compleet. De nieuwe app Clubhouse wordt amper vier maanden na de lancering in Nederland al door 5,9 procent genoemd als beste plek voor communities van ondernemers. Dat blijkt uit de Community Monitor van We love communities, waaraan 3.000 ondernemers deelnamen. 

Ongeveer één op de tien (9,6 procent) ondernemers bouwt hun community niet via sociale media, maar op hun eigen website of community platform. De drie platforms die het minste worden genoemd in de Community Monitor zijn Pinterest, Twitter en Whatsapp. Alle drie worden ze door minder dan 1 procent van de ondervraagden genoemd. Andere platforms die weinig worden genoemd, zijn YouTube (1,8 procent) en opbouw van een community door middel van een maillijst (1,6 procent).

Dat Facebook op nummer 1 staat, kwam toch als een verrassing, zegt Maartje Blijleven, digital community-expert en initiatiefnemer van de Community Monitor. 'Ik had het ergens wel verwacht, maar je hoort ook steeds vaker dat mensen Facebook links laten liggen. Toch kiest ruim de helft van de ondernemers voor het platform, de feiten liegen er niet om.'

Als je elkaar op verschillende manieren ontmoet, wordt de relatie tussen jou en je klant een stuk waardevoller.
Maartje Blijleven

Blijleven, auteur van het boek 'We love communities', vindt het opvallend hoe snel Clubhouse groeit. 'Maar dat zoveel ondernemers het nu al zien als dé plek om hun community op te bouwen, verbaast mij niet. Mensen hebben in deze tijd behoefte aan echte en oprechte gesprekken, dat kan heel goed via Clubhouse. Verrassende ontmoetingen geven ons leven kleur. Er is in deze tijd veel behoefte aan gesprekken met mensen met gemeenschappelijke ideeën. Juist nu, we zitten allemaal nog thuis en de horeca is nog dicht. Je kunt persoonlijke gesprekken voeren, je kunt ervoor kiezen alleen maar te luisteren, je kunt zelf een gesprek initiëren, noem maar op. Het is bovendien heel laagdrempelig: je kunt altijd wel een gesprek vinden. En als je geen zin meer hebt, ga je er weer uit, je hoeft niets te plannen. Dat is wel echt de kracht.'

Ze verwacht dat de populariteit van Clubhouse de komende tijd alleen nog maar toe gaat nemen. 'Zo lang de maatregelen er nog zijn, wordt de app alleen maar populairder. En daarna kan het twee kanten op: of het is al zo ingebakken dat we het blijven doen, óf we gaan terug fysieke events. Ik denk het eerste.'

Mix

Al zou een mix helemaal ideaal zijn, stelt Blijleven. 'Na een podcast of masterclass kun je op Clubhouse verder praten. Dat vervangt dan de nazit, het praatje bij de borrel. Een combinatie tussen fysieke events en digitale gesprekken zoals op Clubhouse lijkt mij van heel grote waarde. Júist die combinatie, want Clubhouse op zich is niet voldoende om je community te bouwen. Wat ik ook veel zie - en dat doe ik zelf ook - is de combinatie van live gaan in een Facebook community, een Facebookgroep, gevolgd door een gesprek op Clubhouse. En na dat gesprek neem je bijvoorbeeld een podcast op, waar je weer verder over praat op Facebook. Als je elkaar op verschillende manieren ontmoet, wordt de relatie tussen jou en je klant een stuk waardevoller.'

Merken zijn massaal gaan investeren in online communities omdat nu veel meer de noodzaak wordt gezien.
Maartje Blijleven

Alternatief

Bedrijven zijn vanwege de lockdown op zoek gegaan naar andere manieren om relaties op te bouwen en onderhouden en nieuwe klanten aan te trekken, zegt Blijleven, die online communities een goed alternatief noemt voor offline netwerken. 'Steeds meer bedrijven investeren in community-building. En helemaal nu in de lockdown lijkt me dat heel erg belangrijk. Je kunt geen event organiseren, je kan geen koffie drinken, niet bij elkaar op bezoek. Je kunt natuurlijk op andere manieren een relatie aangaan, maar dat is vaak veel vluchtiger. Het bouwen aan een online community is een goede manier om een relatie op te bouwen zonder veel gedoe. Mensen zijn bovendien gewend geraakt aan online werken en samenkomen. Via een online community kan dat op een authentieke en aansprekende manier.'

Kuddedieren

Uit onderzoek van Harvard Business Review blijkt dat bijna 80 procent van de oprichters van startups vindt dat het opbouwen van een community van gebruikers belangrijk is voor hun bedrijf. Ruim een kwart noemt het bouwen van communities als cruciaal onderdeel voor succes. Ook topmerken zoals Apple, Microsoft en Amazon hebben allemaal flink geïnvesteerd in digitale en in-person community engagement in hun verschillende product portfolio’s. 'Merken zijn massaal gaan investeren in online communities omdat nu veel meer de noodzaak wordt gezien. Eerder werd vaak gedacht: dit is toch niet nodig, ik heb toch een fysieke locatie. Het blijkt heel belangrijk om je doelgroep op verschillende manieren op te bouwen, dat is denk ik wel de belangrijkste learning van de afgelopen twee jaar. We zijn allemaal kuddedieren en als dat niet fysiek kan, dan maar online. Een jaar geleden konden we ons een voorstellen dat die digitalisering zo'n vlucht zou nemen. Ons online leven gaat niet meer weg.'

Maartje Blijleven (1979) is digital community expert, keynote-spreker en auteur van de Managementboek #1 bestseller We love communities. Ze bouwt al twee decennia aan succesvolle online communities, voor onder meer Endemol, KLM, Nationale Postcode Loterij, Heineken, Peugeot, Schiphol en Deloitte. Als mede-oprichter van IncludeNow. en WomenTalkTech weet ze hoe je een community begint en laat groeien. Met We love communities helpt ze ondernemers en professionals om succesvol te zijn met hun online community.

Lees ook:

17 adviezen om je communities op de grote ‘socials’ te laten groeien

Maartje Blijleven.
Maartje Blijleven.
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie