Facebook herkent tot 83 procent van de politieke advertenties niet goed, waardoor onduidelijk is wie voor de advertentie betaalt. Dat concluderen onderzoekers van de universiteiten KU Leuven en New York University op basis van eigen onderzoek. Facebooks slimme software plakt regelmatig ten onrechte een politiek-label op reguliere advertenties, maar laat veel politieke advertentie juist door het net glippen. Normale advertenties worden daarom soms onterecht verwijderd, terwijl voor de gebruiker niet altijd duidelijk is wie een politieke advertentie gesponsord heeft.
De onderzoekers stellen dat Facebook enkele eenvoudige veranderingen kan doorvoeren om zijn systeem te verbeteren, maar dit niet wil doen.
58 landen onderzocht
Facebook hanteert sinds 2018 een systeem waarbij adverteerders zelf moeten aangeven dat hun reclames politiek zijn. Maar lang niet alle adverteerders doen dat. Slimme software van Facebook moet de niet-gelabelde advertenties alsnog de politieke vermelding geven. De onderzoekers hebben de software in 58 landen onderzocht en claimen dat het gebruikte algoritme onbetrouwbaar is.
In Maleisië zou het algoritme het slechtst werken en 45 procent van de betreffende advertenties missen. In de Verenigde Staten en Nieuw-Zeeland werkt de software bijna foutloos en mist het maar één procent van de advertenties. Maar, stellen de onderzoekers, dat zijn alsnog bijna tienduizend advertentie in de Verenigde Staten. Advertenties die mogelijk door veel gebruikers bekeken worden. In België mist de software bijna negen procent van de advertenties, inclusief die van bijna alle Belgische politieke partijen.
Aanbevelingen
De onderzoekers uit Leuven en New York doen enkele aanbevelingen aan Facebook om zijn herkenningsalgoritme te verbeteren. Zij noemen dat Facebook van alle adverteerders kan eisen om politieke advertenties te labelen en gevolgen te verbinden aan het niet naleven van deze eis. Ook willen de onderzoekers dat Facebook verduidelijkt wat het een 'politieke advertentie' noemt en dat het socialemediaplatform meer investeert in een systeem dat 'wereldwijd werkt en rekening houdt met de lokale context.'
'Facebook zou dus enkele eenvoudige maatregelen kunnen nemen om de detectie van politieke advertenties te verbeteren, maar heeft al aangegeven hier niet veel voor te voelen', zegt onderzoeker Victor Le Pochat (KU Leuven).
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!