Het staat allemaal nog in de kinderschoenen, maar onlangs lekte uit dat Google bezig met de ontwikkeling van een functie voor Chrome om het web volledig in VR te laten ervaren. Hoe moet we ons dit voorstellen? En wat zijn de gevolgen? We vroegen het aan David Robustelli, Head of Digital bij Capitola VR.
Wat gaan we nu krijgen? Heb ik straks geen bril meer nodig om VR te ervaren?
'Zeker wel, we zijn nog lang niet zover om VR zonder bril te laten ervaren. Maar dit gaat wel een stuk verder dan wat er nu mogeljik is. Op dit moment is er experimentele WebVR; een Javascript API die VR toegang mogelijk maakt binnen je web browser. Dan gaat het echt over individuele ervaringen waarbij je één specifieke, VR geoptimaliseerde website in VR kan bezoeken. Ga je vervolgens naar een andere site, dan bezoek je die buiten je VR experience om. De VR Shell waar Google nu aan werk is maakt het juist mogelijk om het volledige web in VR te browsen zonder dat je de bril af hoeft te zetten.'
Zal dit de beleving van online winkelen drastisch veranderen?
'Ga ervan uit dat webshops een deel van de productlijn VR ready zullen maken. Aan deze producten zal een interactieve shopping experience worden toegevoegd. Op deze manier kan je niet alleen de beleving van bepaalde producten zo realistisch mogelijk maken, maar is het ook mogelijk om een bepaalde sfeerervaring rondom het merk te creëren.'
Hoe gaat dat in z’n werk?
'Bij het opzetten van een VR shopping experience is het enorm belangrijk dat gebruikers op een totaal andere manier dan ze gewend zijn producten kunnen ontdekken. Winkels zullen hiervoor met partijen gaan samenwerken of mensen aannemen die ervaring hebben met VR en hoe gebruikers hiermee omgaan. Door het enorme scala aan mogelijkheden zal de grootste uitdaging zijn om deze ervaring zo natuurlijk en intuitief mogelijk op te zetten. Denk dus niet aan een 3D-vertaling van een winkel, maar aan een virtueel web van producten waar je doorheen kunt browsen. Ebay heeft dit goed opgepakt met een experimentele Cardboard app waarmee ze van bepaalde producten de specificaties in VR weergeven.
In hoeverre is nu al te overzien voor welke sectoren dit belangrijk kan zijn?
'Deze techniek zal het eerst opgepakt worden door sectoren waar het echt een meerwaarde heeft. Denk aan partijen die 360 graden video content aanbieden. Hier heb je dan geen aparte app meer voor nodig omdat de video vanuit de browser kan worden bekeken. Daarnaast zullen grote online stores zoals Ebay en Amazon hierin kansen zien voor verrijkte shopping experience.'
Denk je dat er veel toepassingen zijn voor reclamecampagnes?
'Zeker weten, je ziet meer en meer merken die met VR toepassingen hun doelgroep op creatieve wijzen proberen te bereiken en te activeren. Zelfs al staat de techniek nog aan het begin van wat er mogelijk is. Wanneer je een volledige browser experience kan realiseren, krjig je ook een hele nieuwe kijk op pre-rolls die in 360 graden weergegeven kunnen worden om maar iets te noemen. Maar denk ook aan interactieve product placement binnen een VR omgeving. Hier wordt overigens al mee getest maar het bereik is nog beperkt. Het gaat nu nog meer om PR waarde.'
Denk je dat dit snel zal worden opgepakt door de marketing industrie?
'Dit hangt er volledig van af hoe snel de consument VR oppakt. Als PR tool is het nu prima inzetbaar. Wil je echt een grote groep consumenten bereiken en activeren, dan kan dat met de Cardboard of de Samsung GearVR. De Oculus Rift en HTC VIVE zijn voor de core techies en gamers. Zodra de techniek verder ontwikkelt en op meer mainstream systemen draait, zal het bereik enorm vergroten en daarmee dus ook de mogelijkheden op marketing gebied.'
VR is een van de pijlers voor de toekomst van grote bedrijven als Google. Denk je dat na het drama met Google Glass, gevolgd door het succes van de Cardboard en de mogelijkheid om 360 video’s op Youtube te bekijken, dit Google’s nieuwste grote innovatie op VR gebied zal zijn?
'Ik zie het eerder als een onderdeel van een divisie van Google. De uitrol van Google Daydream later dit jaar, waarbij de focus ligt op een eigen Google VR device en een platform voor het aanbieden van content, vraagt om dit soort mogelijkheden. Nieuwe devices die Daydream ready zijn brengen VR ook weer dichter bij de consument. Je kunt dus beter zeggen dat VR in zijn geheel een focuspunt wordt van bedrijven als Google.'
Maar het zal even duren voordat het web en alle devices volledig VR ready zijn?
'Maar het gaat wel snel, niet in de laatste plaats door de early adopters die elke één a twee jaar een nieuwe smartphone aanschaffen. Samsung stuurt nu in samenwerking met Oculus aan op het gebruik van de GearVR. Google zal dit gaan doen met Daydream. Het is nog even wachten hoe Apple hiermee omgaat, maar met Google en Android heb je al bijna 50% van de markt.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!