Gisteravond werd de lancering gevierd van Elly's Choice. Initiatiefnemers Veen Bosch & Keuning Uitgeversgroep (VBK) en Dutch Media spreken met recht van een primeur voor de Nederlandse markt. De roep om een 'Spotify-achtig abonnementsmodel voor e-books was groot. De lacune wordt nu ingevuld door Elly's Choice.
Niet als Spotify
De vergelijking met Spotify is begrijpelijk, maar niet helemaal terecht, om twee redenen. Om te beginnen maakt Elly's Choice een selectie van tiien boeken per maand. En dat is veel behapbaarder dan 150 (illegaal gedownloade) boeken op een geheugenstick, of ter vergelijking; miljoenen muzieknummers op Spotify. Ten tweede kunnen abonnees van Elly's Choice die tien boeken elke maand downloaden. Boeken worden dus niet gestreamd, lezers zijn - na de boeken te hebben gedownload - niet afhankelijk van internetverbinding. Het is: hebben, houden. Dat maakt een abonnement overigens zeer preiswert. Een jaarabonnement kost 35,88 euro, de prijs van - pak 'm beet - twee boeken, en daar krijgt men 12 keer 10 is 120 boeken voor. We hebben het over nog geen 30 cent per boek. Dat roept de vraag op: hoe kan Elly's Choice dat aanbieden?
Partners
'Door ambitieus te zijn', zegt Geneviève Waldmann, directeur-uitgever Luitingh-Sijthoff (dat valt onder VBK) en ook verantwoordelijk voor Elly's Choice. 'We willen in een razend tempo massa opbouwen. We verwachten in enkele jaren honderd duizenden abonnees te hebben. Daarbij richten we ons ook uitdrukkelijk op de mensen die nu niet of nauwelijks in de boekwinkel komen.' Legaal lezen en dan nog voor een laag bedrag ook, dat gaat volgens Waldmann veel word of mouth opleveren. Daarnaast moeten partnerships zorgen voor de groei van het platform. Die zijn nu al gesloten met Samsung en Cheaptickets, maar dat is nog maar het begin.
Concurrent
Dat is de ene kant, maar hoe zit het met het aanbod? Een nieuw boek kost meestal zo'n 20 euro, niet 30 cent. Elly's Choice gaat dan ook geen nieuwe, actuele boeken aanbieden. Waldmann: 'Daarom kunnen we zo zakken met de prijs. Anders wordt je een concurrent van de boekhandel en dat moet je niet willen. We willen juist met de boekhandel samenwerken, dat ze onze abonnementen verkopen, bijvoorbeeld om cadeau te geven.'
Bibliotheek
De initiatiefnemers kunnen bogen op een aardige bibliotheek. Onder VBK valt een hele trits uitgevers, waaronder het eerdergenoemde Luitingh-Sijthoff, maar ook bijvoorbeeld Ambo|Anthos, Atlas Contact en De Fontein Uitgevers. En dan is er ook nog Dutch Media, met een catalogus van jewelste. Maar compleet is het aanbod niet. Is het de bedoeling om in de toekomst andere uitgevers bij het platform te betrekken? Waldmann reageert terughoudend: 'Als uitgevers dat willen, kunnen ze zich aansluiten.' Speelt Waldmann hard to get? Wellicht. Op het moment dat Elly's Choice daadwerkelijk massa heeft, is het voor andere initiatieven steeds moeilijker om dat ook te realiseren. Of het voor andere uitgevers financieel interessant is om zich aan te sluiten bij Elly's Choice, dat moeten zij zelf maar beoordelen, vindt Waldmann. Ze vindt wel dat Elly's Choice moet luisteren naar haar lezers. 'Stel dat er een boek van een andere uitgever heel populair is onder onze abonnees, dan moet je proberen om zo’n titel erbij te krijgen.'