Vlak na de integratie met Sanoma kondigde DPG Media het zogeheten ‘Trusted Web’ aan dat volgens het grootste mediabedrijf van Nederland de privacy van consumenten beter zou beschermen en adverteerders een transparanter en beter alternatief moest bieden voor techgiganten als Google en Facebook. Inmiddels kunnen we concluderen dat dit gelukt is en dat was voor Saskia Baneke, directeur VIA, een mooie aanleiding om in gesprek te gaan met Merel Gianotten, director product, programmatic advertising en partnerships DPG Media, over de visie en strategie van DPG Media en de feedback uit de markt
Als DPG Media wilden we het vertrouwen in het ‘open internet’, dat in de afgelopen jaren een aantal flinke deuken had opgelopen, herstellen. De consumenten moesten weer het gevoel en vertrouwen krijgen dat hun privacy wordt beschermd. Tegelijkertijd wilden we de controle binnen het ecosysteem terugpakken van de big tech en overige tussenpartijen, zodat we adverteerders kwaliteit konden blijven bieden binnen een lokale en brand safe omgeving tegen eerlijke kosten.
Het Trusted Web bestaat uit een aantal belangrijke pijlers. Te beginnen de apps en websites van onze lokale merken waarmee we hoogwaardige content bieden en die dagelijks miljoenen Nederlanders aantrekken. Hiermee bieden we adverteerders een brand safe en brand suitable omgeving om te adverteren. Daarnaast zorgen simpele, doeltreffende advertentie-producten in combinatie met first-party data voor effectieve campagnes. Dit faciliteren we met onze transparante, solide advertentietechnologie – waarbij wij zelf controle hebben over zaken als prijzen, bidding-logica en prioriteitstellingen – zodat we ervoor kunnen zorgen dat het marketingbudget van adverteerders ook echt effectief besteed wordt en niet onnodig aan de strijkstok van tussenpartijen blijft hangen.
Consumenten willen toch wel graag weten of hetgeen ze lezen waar is, of de afzender te vertrouwen is en ze geen fake nieuws voorgeschoteld krijgen. Daarnaast wil je als consument ook weten of je privacy gewaarborgd is, en of er partijen zijn die mogelijkerwijs met je persoonsgegevens aan de haal gaan. Aan de adverteerderskant is de noodzaak van transparantie in de keten evident: je wilt weten waar je je marketingeuro aan besteedt en of je niet allemaal extra (hidden) fees betaalt.
Bij DPG Media zetten we volop in op directe klantrelaties zodat we het aantal tussenpartijen echt kunnen verkleinen. Voor adverteerders wordt hun marketingeuro daardoor effectiever besteed en voor consumenten is het helderder welke partij er daadwerkelijk – na toestemming – gebruik kan maken van de gebruikersdata.
Als uitgever zetten we vol in op een eigen ecosysteem met ingelogde bezoekers. Nu gaan de data nog door de gehele keten, inclusief alle tussenpartijen. Straks blijven deze data allemaal in onze hand. We kunnen dan aan onze gebruikers uitleggen hoe we data gebruiken, hen daar invloed op geven en garanderen dat hun data binnen onze eigen muren blijven. Als we transparant genoeg zijn, zal de consument er zich comfortabel bij voelen. Kortom: een goede omgang met gebruikersdata is onmogelijk als je er geen eigenaar van bent. Met het eigen ecosysteem kan DPG Media dat wel. Dit is tevens een van de redenen dat we inkoop via de Open Market (OMP) zullen stoppen.
Wij proberen inderdaad zoveel mogelijk onafhankelijk te zijn en investeren dan ook in de ontwikkeling van eigen media-inkoopplatformen zoals DPG Demand en DPG Direct. Hierbij maken we ook gebruik van de technologie van een derde partij: Xandr. Xandr geeft ons meer flexibiliteit, en daarmee controle over onze eigen producten en diensten, dan we voorheen hadden. En doordat we Xandr als adserver gebruiken, waarborgen we dat we ook in de toekomst Private Market Places kunnen blijven opzetten voor klanten die gebruikmaken van een DSP; zij kunnen gewoon via hun Google DSP (DV360) blijven inkopen. Op deze manier kunnen we onze klanten – ongeacht hun inkoopplatform – goed blijven bedienen.
Positief, en dat komt vooral omdat we in het gecompliceerde digitale advertentielandschap binnen ons eigen ecosysteem transparantie en efficiency bieden. Daardoor krijgen adverteerders veel meer waar voor hun geld: we ontworstelen ons aan de wildgroei van tussenpartijen en elke marketingeuro kan ook daadwerkelijk aan media besteed worden.
Dat neemt overigens niet weg dat we continu (blijven) werken aan verbeteringen van het ecosysteem. Denk aan de eerdegenoemde media-inkoopplatformen die op een eenvoudige wijze toegang geven tot onze inventory, aan ontwikkelingen op het gebied van first-party data, aan contextuele targetingoplossingen en daarnaast aan advertentieformats die beter bij onze sites en apps passen, die gebruikers als prettiger, minder storend ervaren en daarmee effectiever zijn.
Inmiddels is een twintigtal partners bij het Trusted Web aangesloten, waaronder spelers als RTL en Talpa, bereikstitels als TVgids, Startpagina en Buienradar, maar ook partijen die zich op specifieke doelgroepen of niches richten zoals Scholieren.com, Kek Mama en Huislijn. Alle partners hebben gemeen dat ze kwalitatieve content bieden. Wij faciliteren de technologie, sales en het campagnemanagement.
Alle partijen met kwalitatieve content, toegevoegd bereik en ruimte voor advertising kunnen zich in principe bij ons melden om zich bij ons netwerk aan te sluiten. Als DPG Media geloven we stellig dat het Trusted Web een goed, betrouwbaar antwoord is op langgekoesterde wensen en behoeftes uit de markt: betrouwbaarder, transparanter en daardoor effectiever!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!