Doe als Disney: stop met het opnieuw uitvinden van het wiel

Innoveren gaat sneller als je bouwt op modellen en oplossingen die zich bewezen hebben. Gebruik die dan ook.

Door Ron Simpson

Hoeveel tijd, geld en energie wordt er wel niet gestoken in het opnieuw maken van iets dat al bestaat? Whitelabel het gewoon. Natuurlijk is innovatief zijn awesome en is originaliteit absoluut belangrijk, maar dat kan vaak ook boven op een bestaand model.

Werkende systemen, ontwerpen, templates, codes en tech kunnen fantastisch dienen als de basis van een nieuw creatief idee en al helemaal als shortcut of een upcycle om dat idee sneller op de markt te krijgen.

Tinder voor honden

Denk alleen al aan hoe vaak je een idee pitcht of uitlegt aan een collega door eerst een bestaand model te noemen, en daarna de specifieke nieuwe toepassing, X maar dan voor Y. Ongeacht hoe gestoord het is, mensen snappen je wel meteen, kijk maar: Tinder voor honden, Uber voor ambulances, Google voor blinden, Netflix voor huiswerk, Tikkie voor gunsten.
 

Bij elk voorbeeld is het mogelijk om de ‘techniek van het eerste woord te gebruiken, vorm te geven of aan te passen aan de twee woorden erna. Je zou eigenlijk bijna gek zijn als je alles steeds opnieuw zou maken from scratch, toch?

En toch doen heel veel organisaties dat, ook intern. Ik begrijp dat je niet alles van een ander bedrijf kunt krijgen of gebruiken, maar het wordt amper geprobeerd. De echte winst is vooral intern en binnen afdelingen van hetzelfde bedrijf te halen, want er zijn veel afdelingen die onderling niet eens met elkaar communiceren en daardoor niet weten hoeveel er eigenlijk al in huis is ontwikkeld.

Hele bijzondere IP en code wordt natuurlijk altijd wel goed beschermd, maar veel voorkomende oplossingen en modellen kunnen makkelijk in whitelabel-vorm worden aangeboden, onder licentie of simpelweg door het intern te delen of extern te verkopen. Waarom beginnen we dan toch praktisch elk project weer opnieuw?

Dezelfde scènes, nieuw verhaal

Duidelijke voorbeelden van hergebruik van, succesvolle, bestaande ideeën of formats zijn de gouwe ouwe video’s van Disney, voor die tekenfilms werden volledige scènes en animaties van de ene film als basis gebruikt voor de ander. Een copy paste-meesterwerk van jewelste, dat amper iemand op is gevallen tijdens het kijken zelf. Uiteraard met toestemming van de regisseur en door dezelfde tekenaar, maar dan nog. Exact dezelfde scènes vertellen een compleet ander verhaal in 5 totaal verschillende films.

Niet alleen is het tof om te zien, maar het leert ons ook een wijze les. 99% van de Disney-fans hebben nog nooit doorgehad dat ze twee keer hetzelfde zagen en werden simpelweg verliefd op beide versies.

En de andere 1%? Nou, die vertelden het gratis en voor niets aan iedereen die maar wilde luisteren, van feestjes tot social media.

Door de animaties te recyclen, gebaseerd op een techniek genaamd ‘rotoscopie’, kon Disney aan de hoge verwachtingen voldoen met een lager budget - hi startups 👋🏼! - midden in een uitdagende tijd. Door het wegvallen van Walt Disney zelf toentertijd, bleef het bedrijf namelijk achter zonder visie of leider.

Zelfs wanneer de regisseur het gewoonweg veilig wilde spelen, dan nog was het een slimme zet. Soms was het sneller en goedkoper dan een nieuw origineel vormgeven, soms ook niet. Hoe dan ook was het een bewezen model dat zorgde voor nog meer succes.

Hoe dat komt? Because no one cares! Werkelijk niemand. Het gaat niet altijd om de techniek, de code of de software of whatever. Het gaat om het het eindproduct en de magie waarmee je dat voorschotelt.

Zelf recycle en upcycle ik de basis van bijna al mijn documenten tegenwoordig, van pitchdeck tot P&L en er is niemand die ooit heeft geklaagd omdat ik een model of template heb gebruikt dat al eens bewezen heeft dat het werkt. Hetzelfde geldt voor iedereen die ooit een website heeft gebouwd met Shopify of een Wordpress-template.

Uniek door het verhaal

Mijn punt? Dat er veel meer gebruik van elkaars werk gemaakt zou kunnen gebruiken binnen de eigen start-ups, maar ook tussen bedrijven onderling. En al helemaal als het universele techniek is die in verschillende markten ingezet kan worden voor verschillende doeleinden. Zo kunnen er veel sneller en goedkoper meer coole dingen gecreëerd worden ontwikkeld op een fundament waarvan we al weten dat het goed werkt. Vervolgens kan dan gefocust worden op hetgeen dat het alsnog uniek gaat maken: het verhaal.

Ron Simpson is founder van The Avocado Show, keynote speaker en jurylid bij de Esprix awards

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie