Dit blijkt uit onderzoek van merkenadviesbureau Interbrand en het maandblad am:, die de merkkracht van verschillende verzekeraars in kaart hebben gebracht.
Lage score differentiatie
Interbrand evalueert de verzekeraars op hun prestaties op de zes belangrijkste merkkrachtfactoren: authenticiteit, relevantie, differentiatie, consistentie, aanwezigheid en begrip. Hieruit blijkt dat verzekeraars vooral op differentiatie – de mate waarin het merk zich onderscheidt van de concurrentie – zeer laag scoren.
De verzekeraars die veel geld uitgeven aan marketing en communicatie zorgen wel voor een hogere mate van bekendheid maar geen van hen slaagt erin de eigen boodschap op een onderscheidende, begrijpelijke wijze over het voetlicht te brengen. Het gevolg is een steeds groter wordende afstand tussen de consument en de verzekeraar.
Miljoenen in handen
Volgens Theo van Vugt, hoofdredacteur am:, benadrukken veel verzekeraars in hun communicatie vooral de algemene verzekeringswaarden. ‘Hun eigen merkwaarden komen amper uit de verf. Er is in het hele veld van verzekeraars weinig differentiatie.’
Het eerste verzekeringsmerk dat zich écht weet te onderscheiden van de anderen, heeft daarom miljoenen in handen, zegt Patrick Stal, managing director van Interbrand Amsterdam. ‘De mogelijkheid om als sterk merk deze strijd te winnen wordt alleen maar groter gezien de afnemende rol van tussenpersonen in de verzekeringsbranche en het groeiend aantal verzekeringen dat online wordt afgesloten.’
Top-3
De top-3 van sterkste verzekeringsmerken bestaat uit respectievelijk Centraal Beheer Achmea, Interpolis en ANWB. De nummers 1 en 2 scoren op alle merkkrachtfactoren beter dan de rest, behalve op het vermogen differentiërend te zijn. ANWB, de nummer 3 op de lijst, wordt door consumenten niet direct als een expert op het gebied van verzekeren gezien, maar de ANWB is wel het meest differentiërende merk in de sector: niet de verzekeraar of de verzekeringen, maar de klant staat centraal in de merkbeleving van de ANWB.
Intermediairs
Opvallend verder is dat grote verzekeraars die voornamelijk met intermediairs werken, denk aan Aegon en Delta Lloyd, buiten de top-5 vallen. Relatief jonge spelers als InShared en Ditzo die een differentiatiestrategie hebben gekozen om een deel van de verzekeringsmarkt te veroveren, hebben wisselend succes. Deze merken blijken grotendeels niet de juiste snaar te raken bij de consument en scoren op relevantie en begrip weer erg laag.
Lees hier het volledige artikel.
Merkkracht: Top-25 verzekeraars:
1. Centraal Beheer Achmea
2. Interpolis
3. ANWB
4. Univé
5. Nationale-Nederlanden
6. Zilveren Kruis Achmea
7. Aegon
8. CZ
9. FBTO
10. Menzis
11. Klaverblad
12. Ohra
13. ABN Amro
14. Zwitserleven
15. Delta Lloyd
16. Avéro Achmea
17. Dela
18. ING
19. Anderzorg
20. ASR
21. DAS
22. Inshared
23. De Europeesche
24. Ditzo
25. BOVAG
Via Multiscope’s online panel is een representatief onderzoek uitgevoerd onder Nederlanders van 18 jaar en ouder. Hierbij zijn 1000 respondenten ondervraagd. In dit onderzoek zijn drieënveertig verzekeringsmerken geëvalueerd. Alleen merken waar men bekend mee is, zijn voorgelegd ter evaluatie. Het gehele onderzoek staat in het eerste nieuwe nummer van am: dat vrijdag op de mat valt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!