Donderdag 8 januari start ING met het uitzenden van de campagne ‘meer geld overhouden’. Het overkoepelende thema waaronder de campagne valt - ‘Financieel fit’ - is niet nieuw, het campagneformat wel. De vorm van de commercial is dan ook duidelijk anders. ING formuleert het zelf zo: ‘Een afwisselende en onderscheidende combinatie van filmbeelden, foto’s en animaties die op een verrassende manier samenwerken met de voice-over.’ Johan van der Zanden, directeur Communicatie ING Nederland, voegt toe: ‘Op deze manier vertellen wij ons verhaal op een positieve en eenvoudige manier. En op een manier die ING midden in het dagelijks leven van onze klanten zet. Van starter tot gepensioneerde, van ZZP’er tot Grootzakelijk bedrijf.’
Dit is de commercial (credits onderaan dit bericht):
Van der Zanden legt uit dat de basis van de campagne wordt gevormd door actieve werkwoorden die staan voor de zaken die Nederlanders in het leven bezig houden. ‘Onze klanten zijn niet dagelijks bezig met bijvoorbeeld Hypotheken maar met Wonen, niet met Zaken Doen in het Buitenland maar met Ondernemen. ING wil aansluiten bij het dagelijks leven van Nederland. Op een herkenbare en positieve manier willen we duidelijk maken hoe mensen financieel fitter kunnen worden en hoe ING daar aan bij kan dragen.’
Meer geld
ING koos voor het thema ‘meer geld overhouden’ naar aanleiding van het inzicht dat ruim een kwart van de Nederlanders zich beperkt voelt in hun huidige persoonlijke financiële situatie. (Dat blijkt uit een door ING uitgevoerd onderzoek.) Vincent van den Boogert, directeur Particulieren ING zegt: ‘Dit bevestigt dat onze inspanningen om Nederlanders meer grip te laten krijgen op hun financiën, kunnen helpen. Want als je je geldzaken op orde hebt, kun je met een gerust hart financiële keuzes maken. Vaak wordt gedacht dat het regelen van je geldzaken een zaak van de lange termijn is. Maar met deze campagne laten we zien dat je ook met kleine stappen direct resultaat kunt boeken.’
Onderdeel van de campagne is de ’30 dagen Meer Geld Overhouden Challenge’, waarbij consumenten met een app dagelijks wordt uitgedaagd met een challenge. Daarnaast krijgen zij tips om meer geld over te houden. Ook zegt ING consumenten te helpen om op een gemakkelijke manier snel inzicht te krijgen in hun uitgaven met de ‘Snel Bespaard Scan’. ING: ‘Hiermee wordt in een paar seconden duidelijk hoeveel geld je op jaarbasis zou kunnen besparen op kleine dagelijkse uitgaven.’
SBS 6-programma
In 2014 was ING sponsor van het tv-programma ‘Hoeveel Ben Je Waard’ (SBS6). De bank zet de sponsoring in 2015 voort. De eerste aflevering is op 21 januari op de buis. Het doel dat ING zich hiermee stelt, is om een bijdrage te leveren aan de bewustwording bij de consument dat hij betere financiële keuzes kan maken als hij weet hoe hij er financieel voor staat. Presentator Viktor Brand zal samen met onder andere financieel deskundige Eef van Opdorp de kandidaten helpen met het in kaart brengen van hun financiële situatie en op basis daarvan advies geven om hun geldzaken op orde te brengen en te houden.
Mattie en Wietze
ING werkt in deze campagne samen met de Persgroep. Binnen deze samenwerking zal de campagne en de ’30 dagen Meer Geld Overhouden Challenge’ onder andere online en op de radio (bij ‘Mattie en Wietze’ op Q-music) verdere aandacht krijgen. Ook zal voormalig Jakhals Sjoerd van Oortmerssen via een aantal ‘ludieke video’s’ Nederland helpen nog meer geld over te houden met de challenges.
Credits
Verantwoordelijk bij ING:
Johan van der Zanden – directeur communicatie ING NL
Louise Meijer – manager marketing communicatie & branding ING NL
Bureau: JWT Amsterdam
Friso Ludenhoff – creative director copy
Maarten Vrouwes – creative director art
Productie: Caviar
Regie/redactie: Bram van Alphen
Mediabureau: Mindshare
Donderdag op adformatie.nl: een interview met Johan van der Zanden over de nieuwe ING-campagne.