20. MARK BLOK (20)
Country Communication Manager a.i. I Chief Communication Officer a.i. Ikea B.V. Nederland
In de categorie: hier gaan we nog veel van horen: communicatiebaas van Ikea. Vriendelijk, slim, bescheiden, ambitieus op een prettige manier, kennis van zaken, soepel in de omgang eh... Zijn we nog iets vergeten? Oh ja, natuurlijk. Lef!
19. PIET HEIN COEBERGH (15)
Lector PR & Social Media, docent communicatie, partner Coebergh Communicatie & PR
Praat sneller dan zijn schaduw. Schrijft boeken die een groter publiek verdienen dan de leerlingen van de hogeschool waaraan hij deeltijds is verbonden. Wellicht dat zijn nieuwe baan aan de Erasmus hem verse lezers oplevert. Weet bewonderenswaardig vrolijk te kijken bij bestuursvergaderingen van Logeion. Staat met één been in de theorie en met het andere in het bureau van zijn vrouw. Of is het zijn zus? Verenigt praktijk moeiteloos met theorie. Aldus een van de inzenders. Zijn school vindt dat ook. Zijn vrouw onthoudt zich van commentaar.
18. MARJOLIJN MEYNEN (7)
Director Marketing & Communications at de Bijenkorf
Tja, soms maak je als vrouw een keuze. Het vertrek van Marjolijn Meynen viel min of meer samen met dat van haar rechterhand Wim Pijbes. Of was het nu andersom? Pijbes maakte zijn droom niet waar, van Meynen laten de resultaten nog even op zich wachten. Medio januari startte de nieuwe campagne voor de Bijenkorf, haar nieuwste love baby. Net te laat voor deze rubriek om tot een goed eindoordeel te komen. Maar Miss Meynen heeft – naast haar eigen vermogens – het talent zich door de juiste mensen te laten adviseren. Wij hebben alle vertrouwen in Marjolijn. En zij zelf ook. Dus dat komt helemaal goed bij de Bij. (FOTO: ERIK SMITS)
17. JAN DRIESSEN (14)
Directeur-eigenaar Q&A | Communicatie
2016 was een emotioneel jaar voor Jan. Zoals elk jaar een emotioneel jaar is voor Jan. Zeg Trump en deze grijze krullenboy springt nog net niet uit het raam. En dat maakt hem zo onweerstaanbaar... onweerstaanbaar. 2016 was weliswaar geen jaar met in het oog springende mega-events voor de firma Q&A Communicatie. Toch wordt Jan door vakgenoten vaak genoemd. Omdat hij boven het maaiveld uitsteekt. En gewoon een uitstekend vakman is. En als het even stil wordt, vertelt hij graag over zijn ontmoetingen met Mandela, Kok, Clinton, de Dalai Lama, Rutte en noem nog eens een paar wereldleiders. En dat hij vroeger journalist was. Zijn zaakje groeit, zijn klantenpakket is bijna zo groot als zijn ego. En zijn mening telt. Al klinkt zijn herhaalde oproep tot oprechte communicatie wel wat obligaat en Don Quichotterig. Tijd voor een nieuwe hartenkreet, Jean.
16. AART LENSINK (-)
Directeur LVB Networks
Content is king en de koning van contentland heet Aart Lensink. Groot worden zij die tijdig een trend zien. Aart Lensink zag – samen met Richard van Berkel – de neergang van de journalistiek en de opkomst van branded journalism ruim voor alle anderen. Zijn collega’s bij LVB leurden vrolijk met ‘journalistieke stukken’ of ‘opinies geschreven door de klant’. En het verkocht. Want welk noodlijdend blad zit er nu niet op goede content te wachten? Lensink schreef er al een uitstekend boek over voordat de grijze middenmoot wakker werd. Inmiddels is LVB Networks een van de grootste bureaus van het land. Petje af voor Aart.
Voor een verantwoording van de lijst, en voor de nummers 20 t/m 25: klik hier.