De digitale transformatie van Nederlandse bedrijven verloopt nog niet zo snel en daardoor lopen bedrijven klanten en omzet mis. Dat stelt KPN op basis van een onderzoek dat het heeft laten uitvoeren door Blauw Research. Het onderzoeksbureau ondervroeg zowel medewerkers, als verantwoordelijken (IT-adviseurs en management) van bijna 500 bedrijven met 50 medewerkers of meer.
Onder de digitale transformatie wordt het vervangen van oude IT-systemen door cloudapplicaties verstaan, maar ook het digitaliseren van handmatige bedrijfsprocessen. Het is iets waar meer dan twee derde van de bedrijven pas de afgelopen twee jaar mee bezig is. Bij slechts 11 procent van de bedrijven is het op dit moment de topprioriteit; 45 procent geeft aan dat het ‘behoorlijk veel’ prioriteit heeft.
Bij grote bedrijven met meer dan 1000 medewerkers staat de digitale transformatie hoger op de agenda dan bij kleinere. 17 procent van de grote bedrijven geeft aan dat het op dit moment de topprioriteit binnen de organisatie is, terwijl dit slechts bij 9 procent van de bedrijven met minder dan 1000 medewerkers het geval is.
Drempels
Bedrijven geven een heleboel redenen waarom ze niet (eerder) aan de slag zijn gegaan met de digitale transformatie. De belangrijkste zijn verouderde IT-systemen; voor 22 procent van de ondervraagde organisaties is of was dit een drempel. Het feit dat andere ontwikkelingen een hogere prioriteit hebben (20 procent), zorgen over de digitale veiligheid (20 procent), onvoldoende kennis (20 procent) en te weinig financiële middelen (19 procent) zijn andere belangrijke drempels.
Bij één op de tien bedrijven is interne weerstand tegen vernieuwing een drempel; 15 procent van de ondervraagden geeft aan dat de bedrijfscultuur zorgt voor beperkingen.
Desondanks staat werkend Nederland niet negatief tegenover digitale transformatie. Meer dan twee derde van de ondervraagde werknemers geeft aan er positief of zelfs zeer positief tegenover te staan. Ongeveer een kwart heeft neutrale houding ten opzichte van de veranderingen.
Een opvallend detail daarbij is dat bijna een tiende van de werknemers van de grote bedrijven met meer dan 1000 medewerkers aangeeft te verwachten dat zijn of haar baan over 5 jaar niet meer bestaat. Bij medewerkers kleinere bedrijven speelt dit veel minder.
Gemiste kansen
KPN trekt zowel positieve als negatieve conclusies uit de onderzoekresultaten. Bouke Hoving, CIO bij KPN: “Het goede nieuws is dat het besef er inmiddels wel is, dat digitale transformatie noodzakelijk is en ook heel veel kansen biedt. Maar organisaties vragen zich nog wel af hoe ze digitale transformatie in gang moeten zetten en hoe technologie daarbij kan helpen. Ook zien bedrijven nog onvoldoende de urgentie in of hebben ze nog onvoldoende kennis van de strategische kansen en positieve impact op de bedrijfsvoering van nieuwe ICT mogelijkheden. Dat kan voor die bedrijven op termijn tot gemiste kansen leiden.”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!