De nieuwe VR-bril HTC Vive: een eerste reactie

Gister mocht ik de HTC Vive testen, een virtual reality bril die dit jaar nog verkrijgbaar zal zijn voor de consument.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De HTC Vive werd gister naar Nederland gehaald voor een demo-event. Een verslag van die ervaring.

Concerten
De wereld van Virtual Reality is mij niet helemaal onbekend, zo heb ik concerten, huisfeestjes en vakanties beleefd met een Oculus Rift op mijn hoofd. Over de Oculus was ik destijds enthousiast, dus mijn interesse in de HTC-bril was snel gewekt.

Developers versie
De demo vond plaats in een kleine donkere kamer in het Dutch Design Hotel in Amsterdam. Omdat de bril nu nog niet op de markt is, paste ik een zogeheten ‘developers versie’. Deze had nog iets meer snoeren dan de uiteindelijke consumentenversie en de koptelefoon en bril waren nog van elkaar gescheiden.

Soep maken
Ik kreeg vier verschillende demo’s te zien, waaronder een spel waarin ik zo snel mogelijk alle ingrediënten van een soep in de pan moest gooien. Je kunt objecten vastpakken met de controllers in je hand. Dat werkt vrij realistisch, hoewel je sneller dingen laat vallen dan in het echte leven. Het vullen van de soep ging vrij gemakkelijk. Een tomaat gooide ik zonder hem te snijden (want, er was geen mes) in de pan. Maar dat je met de controllers niet alleen kunt gooien, maar ook kunt schenken, daar kwam ik pas achter nadat ik het hele pak melk in de pan had gegooid. Ondertussen was het ook nog van belang om rond te kijken, want hoewel bijna alles op het bord voor mij stond, vond ik de champignons op het allerlaatste moment in de koelkast achter mij.

Walvis
Twee andere demo’s waren game-achtige omgevingen waar ik bijvoorbeeld op een gezonken boot in de zee stond. Kleine visjes kon ik wegslaan met mijn controller, maar tegen een reusachtige walvis die op mij afkwam, was niks te doen. Ik moest regelmatig stilstaan bij het feit dat het allemaal nep is. Het beeld is qua realiteit een mix tussen films en games en wordt – zo heb ik mij laten vertellen – in rap tempo beter.

3D Paint
Het meest enthousiast was ik over de 3D ‘paint’, waar je een 3D kunstwerk kunt maken door tools zoals een kwast, een potlood, enzovoort. Ook kun je effecten zoals vuur en sneeuwvlokjes gebruiken met de knoppen op je controller. Terwijl je aan het tekenen bent kun je om je kunstwerk heenlopen en in de diepte schilderen. Hoewel je het waarschijnlijk zelf moet ervaren, geeft de video hieronder een goed beeld van hoe het werkt.

Rondlopen
Volgens Mark Moons, general manager West-Europa HTC,  is het grote verschil met – bijvoorbeeld – een Oculus Rift – dat je om voorwerpen en personen heen kunt lopen. Omdat je in de virtual reality wereld kunt wandelen, maar de ruimte waarin je beweegt vaak niet eindeloos is, werkt de HTC Vive met lasers. Deze lasers weten door de sensors op je bril precies waar je bent. Loop je te ver, dan komt er een raster tevoorschijn waardoor je weet dat je tegen een muur aankomt.

Woonwarenhuizen
De HTC Vive is dit jaar nog verkrijgbaar voor de consument, maar is ‘Google Glass-achtig’ exclusief. Begin volgend jaar zal de VR-bril echt in de winkels te koop zijn, maar de prijs is nog onbekend. Naast de voor de hand liggende game developers, zijn ook automerken en woonwarenhuizen geïnteresseerd. Zo kunnen consumenten zelf hun auto in elkaar zetten, of precies zien hoe dat ene tafeltje eruit ziet. De bril is niet draadloos, en is gekoppeld aan een computer die een vrij zware processor nodig heeft om de software te kunnen draaien. Wellicht niet voor iedereen interessant, maar voor kunstenaars en gamers biedt het in ieder geval een nieuwe ervaring.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie