Facebook omzeilt nieuwe Europese datawetgeving.

Contentmarketingbureau Blauw Gras praat je bij! Deze week over Snapchat, QR-codes en Youtube:

lekker sociaal 16
lekker sociaal 16

Facebook en privacy, een goed huwelijk?

Ze zijn bij Facebook stilletjes op zoek naar mogelijkheden om de nieuwe Europese datawetgeving te omzeilen. Huh? Datawetgeving? In het kort: 25 mei wordt de ‘General Data Protection Regulation’, kortweg GDPR, van kracht die de gegevens van gebruikers op Facebook beter gaat beschermen. Deze wet zou ook van toepassing zijn op iedereen buiten de VS en Canada omdat men daar akkoord gaat met de algemene voorwaarden die zijn opgesteld door het bedrijf in Ierland (EU, dus). Nu heeft Facebook dus het idee om deze wet te omzeilen. Dit geldt dan niet voor de Europese gebruikers, dat is haast onmogelijk, maar wel voor de gebruikers in Australië, Afrika, het Midden-Oosten en Azië. Het gaat hier om zo’n 1,5 miljard gebruikers die andere voorwaarden zullen ondertekenen dan de Europese gebruikers. Kan Facebook dit zomaar doen? Zij vinden van wel! Ze geven als reactie dat het logisch is dat de inhoud van de voorwaarden verschilt, deze is namelijk per land zo relevant mogelijk opgesteld. En tja, de regelgeving is nou eenmaal in ieder land anders. Slim of sluw?

 

Facebook en privacy, een goed huwelijk?
Facebook en privacy, een goed huwelijk?

Snap Inc. blijft het proberen!

Snapchat lanceerde vorig jaar Lens Studio waarmee gebruikers virtuele objecten over de realiteit kunnen plaatsen. Nu komen ze met een update! Ze stellen videomakers in staat om zelf gezicht-veranderende lenzen te bouwen met driedimensionale overlays die reageren op de bewegingen van het gelaat. Facebook kwam in december al met een soortgelijk iets, de AR Studio, maar nu is Snapchat dus ook weer helemaal bij! Dat het belangrijk is voor het platform moge duidelijk zijn, volgens de Boston Consulting Group werken er in de VS namelijk zo’n 80 miljoen mensen minstens eenmaal per maand met augmented reality-hulpmiddelen. Genoeg markt voor dus!

 

Snap Inc. blijft het proberen!
Snap Inc. blijft het proberen!

YouTube past adverteerdersbeleid aan

Het regende de afgelopen maanden klachten op het hoofdkantoor van YouTube. Het aanpassen van het beleid rondom adverteren viel niet in goede aarde. Het bedrijf besloot namelijk dat videomakers minstens 1.000 abonnees en 4.000 uur weergavetijd nodig hadden om deel te kunnen nemen aan het YouTube-partnerprogramma, waar eerst de drempel slechts 10.000 weergaven was. Wat gaan ze er nu aan doen? Het beleid wéér aanpassen. Terug naar het oude? Nee, dat waarschijnlijk niet. Er wordt enkel gezegd dat er straks veel meer videomakers toegang krijgen. Wij zijn benieuwd wat de nieuwe eis wordt!

YouTube past adverteerdersbeleid aan
YouTube past adverteerdersbeleid aan

Facebook komt met QR-codes!

QR-codes en social media, een bijzondere combinatie. Het klinkt veelbelovend, scanbare codes die gebruikers eenvoudig met elkaar verbinden, helaas werkt het in de praktijk vaak een stuk minder goed. Dit weerhoudt vele platformen er niet van om het te blijven proberen, zo dus ook Facebook. Zij bieden nu namelijk de optie om QR-codes toe te voegen aan pagina’s, inclusief posters die je kunt gebruiker om je account te promoten. Wat kan je aan die QR-code voor actie hangen? Veel! Bijvoorbeeld dat men de pagina liked, incheckt of aanbiedingen kan bekijken. Tot nu toe zijn QR-codes eigenlijk alleen populair in Japan en China, zal het ooit overwaaien naar Nederland?

Facebook komt met QR-codes!
Facebook komt met QR-codes!

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een contentmarketingbureau met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie