Consumenten kunnen hun producten en merken tegenwoordig overal vandaan halen. Hoe beïnvloedt dit hun voorkeur? Nielsen onderzocht in zijn Global Brand Origin-onderzoek voorkeuren voor lokale merken versus internationale merken, in 34 categorieën.
Wat blijkt: consumenten geven steeds minder vaak de voorkeur aan lokale merken. In categorieën waar traditioneel lokale merken sterk vertegenwoordigd waren, denk aan koffie en thee, en mineraalwater, zie je een opmars van de internationale merken.
Internationale merken blijven sterk in de categorieën waar ze traditioneel goed vertegenwoordigd zijn, zoals babyproducten, persoonlijke verzorging en frisdrank.
Alleen in de categorie vers voedsel geven consumenten nog de voorkeur aan lokale merken. Het gaat hier immers om bederfelijke waar en die wil je zo dicht mogelijk bij de bron aanschaffen.
Maar gezien de richting van de uitkomsten denkt Nielsen dat deze voorkeur in de toekomst toch wel iets zal veranderen.
De verandering in sentiment zou kunnen komen doordat producten minder worden gebruikt, of dat er minder lokale merken zijn dan vroeger. Of het zou kunnen liggen aan de perceptie dat een lokaal merk dat eigenlijk internationaal is (het ‘Australische’ merk Vegemite bijvoorbeeld wordt heel ergens anders gemaakt), of andersom.
Het meest aannemelijk volgens Nielsen: consumenten hebben steeds meer affiniteit met producten die door multinationals worden gemaakt. En dat komt omdat multinationals steeds makkelijker lokale markten betreden via nieuwe kanalen, zowel off- als online. Denk aan online retailer Amazon, die onlangs retailer WholeFoods kocht en nu ook bij steeds meer andere retailers producten in de stenen winkels legt.
Voor het onderzoek werden meer dan 31.500 online respondenten ondervraagd, uit 63 landen.