Premium

Consument vindt fabrikant en supermarkt geen betrouwbare bron van productinformatie

GEZONDHEID Alleen foodbloggers scoren nog slechter op betrouwbaarheid.

8 procent van de consumenten zegt fabrikanten van levensmiddelen een betrouwbare bron van productinformatie te vinden. Voor supermarkten is dat percentage zelfs nog lager: 5 procent. Dat blijkt uit het GfK-onderzoek ‘Sugar Concerns van de Nederlandse mainshopper’ dat in december 2016 werd uitgevoerd onder 2.349 respondenten.

Laag in pikorde
Daarmee bungelen fabrikanten en supermarkten jammerlijk onderaan de ranking. Alleen de entiteit ‘foodbloggers’ staat nóg lager in de pikorde; maar 2 procent van de respondenten vindt hen ‘een betrouwbare bron’. (Een weetje waar fabrikanten en supermarkten die focussen op ‘gezond’ wellicht hun voordeel mee kunnen doen.) Wél betrouwbaar gevonden worden consumentenorganisaties (55 pct) zoals de Consumentenbond en gezondheidsorganisatie (44 pct) zoals het Diabetesfonds. Ook het Voedingscentrum (zonder commercieel belang, want 100 procent gesubsidieerd door het Rijk) wordt als een betrouwbare bron gezien (54 procent).

Vinkje
Gek genoeg zien consumenten keurmerken op verpakkingen niet per se als betrouwbaar (17 pct). Sneu misschien voor goed doortimmerde keurmerken als MSC (duurzame visserij), EKO (wil biologisch voortdurend naar een hoger plan tillen) en het Vegetarisch keurmerk (als dat ergens op staat, zitten er volgens de Nederlandse Vegetariërsbond geen ingrediënten van dierlijke oorsprong in), maar wellicht zorgen bepaalde keurmerken voor verwarring. ‘Het vinkje’, dat bedoeld was om consumenten gemakkelijk een gezondere keuze te laten maken in de supermarkt, heeft eerder voor meer dan voor minder verwarring gezorgd.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie