Claim je merkdomein

Een aantal bedrijven viert dit jaar een bestaan van 100 jaar of meer. Merken als Coca-Cola en Nivea stammen uit de tijd van de stoommachine en zijn ouder dan je opa. Alle reden om terug te kijken om het bestaansrecht van de merken te bevestigen. Maar zullen ze in de toekomst net zo onmisbaar zijn?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

125 jaar Coca-Cola
Nivea 100 jaar, , Achmea 200 jaar. De jaartallen maken bescheiden. De vraag is of de internetmerken van vandaag over 100 jaar ook nog bestaan of al lang ten onder zijn gegaan in een nieuwe industriële revolutie, computertijdperk of groene transitie. What would Google do in 2111? The Coca-Cola Company viert het jubileum door terug te kijken op al het geluk dat, van generatie tot generatie, werd gedeeld. Je wordt er nostalgisch van, van alle memorabilia en een tentoonstelling in het Museum van de Twintigste Eeuw in Hoorn. Wel leuk zijn de , waar mensen worden opgeroepen om hun verzameling van Coca-Cola aan elkaar te presenteren. Toch dringt de vraag zich op of de hoogtijdagen van het merk zich ook in het museum van de vorige eeuw bevinden. Gelukkig laat The Coca-Cola Company met Live Positively en Mission Olympique ook een vooruitstrevende, betrokken kant van het merk Coca-Cola zien.

100 jaar Nivea
Claim je merkdomein. Dat doet Coca-Cola met 125 jaar 'sharing happiness'. doet dat ook vanwege het 100-jarige bestaan. Wat het flesje en de kleur rood zijn voor Coca-Cola, is het bekende blauwe blikje voor Nivea. Het Nivea-blik, dat bij de consument staat voor waarden als betrouwbaarheid en eerlijkheid, zal een belangrijke rol spelen in de communicatie. De nieuwe pay-off is ''. Met een nieuwe marketingstrategie keert Nivea terug naar de kern van het merk, de huidverzorging. Gevaarlijk is het wel al dat terugkijken. Is Nivea dan een merk van het verleden en niet van de toekomst? Dat valt reuze mee. Met Club Nivea, een online communicatieplatform, geeft Nivea er blijk van trends niet onopgemerkt voorbij te laten gaan.

Achlum 1811
Van deze drie voorbeelden maakt Achmea met de de meeste indruk. 200 jaar geleden stichtte een Friese boekhouder uit Achlum de Onderlinge Waarborgmaatschappij ‘Achlum’. Het is het verhaal dat vertelt over de oorsprong van de verzekeringsmaatschappij. Op een zaterdag in juni werd het Friese dorpje op zijn kop gezet voor de Conventie van Achlum. Maar de bijeenkomst was meer dan een terugkeer naar de wortels van het bedrijf. Want het onderwerp van de bijeenkomst, waar gasten als Femke Halsema, Hans Wiegel, Bas Heijne en Bill Clinton en natuurlijk de bewoners van Achlumn voor werden uitgenodigd, is de staat en de toekomst van Nederland. Tijdens de conventie kwamen thema’s als gezondheid, veiligheid, pensioen, arbeidsparticipatie, mobiliteit en solidariteit aan de orde. Het resultaat van de dag is de Agenda van Achlum, een lijst van actiepunten die Achmea zichzelf ten doel heeft gesteld naar aanleiding van de discussies en debatten die tijdens de conventie zijn gevoerd.

trends to brands
In '' (Kluwer 2001) beschreven Hilde Roothart van Trendslator en Wim van der Pol een methode om trend en brand management met elkaar te integreren. Tien jaar later is het tijd om terug èn vooruit te kijken. Ziehier een nieuwe, digitale versie van deze bestseller, maar dan voor een nieuw decennium. En we noemen het '', voor de toekomst van je merk. Wat is de toekomst van jouw merk?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie