Foto: het reuzenrad van Snapchat staat volgens Sadoun symbool voor wat er mis is met Cannes Lions
Directeur Arthur Sadoun van Publicis Groupe heeft besloten dat alle bureaus die bij de groep horen volgend jaar niet meedoen met awards of andere betaalde promotionele activiteiten. Dat geldt dus voor Cannes Lions, maar ook voor andere festivals zoals CES of SXSW.
Dit maakte hij bekend tijdens het Cannes Lions Festival. Met deze maatregel wil Sadoun kosten besparen. Het geld dat Sadoun bespaart door niet naar festivals te gaan, zal hij besteden aan een intern hulpprogramma op basis van kunstmatige intelligentie: Marcel. Lees meer.
Sadoun licht zijn besluit toe
Het besluit van Sadoun kwam als een verrassing, zelfs voor de directeuren van de individuele Publicis-bureaus. Twee dagen na zijn uitspraak verzamelde de directeur 200 creatieve leiders om zijn beslissing toe te lichten.
Tijdens de bijeenkomst donderdagavond liet hij een foto zien van het Snapchat-reuzenrad, dat in Cannes voor de deur van het Palais staat. ‘Dit staat symbool voor het feit dat onze bedrijven, de holdings, hun kennisleiderschap verliezen’, zei hij. ‘Voor de deur van Cannes Lions staat niet een reclamebureau, maar een techbedrijf als Snapchat.’
Waarom op deze manier?
Het besluit om een jaar niet mee te doen lijkt dus niet alleen een kostenbesparing, maar ook een statement. Tegen de hoge kosten, maar ook tegen de steeds grotere rol van techbedrijven op het festival. Waarom maakt hij dit juist nu in Cannes bekend?
In gesprek met medewerkers
Tegen AdAge vertelt Sadoun dat hij om die manier transparant wil zijn. ‘Het was voor mij veel makkelijker geweest om dit vanuit Parijs bekend te maken. Ik had een memo naar alle CFO’s kunnen sturen, maar dat vond ik niet fair. In Cannes kan ik erover in gesprek gaan met een groot aantal medewerkers.’
In Nederland horen bijvoorbeeld Publicis One, DigitasLBi en Starcom bij de groep. Directeur Dirk van den Bosch (Publicis One) was aanwezig bij de bijeenkomst in Cannes. Hij is op dit moment nog niet bereikbaar voor commentaar.
Gemengde gevoelens
In Cannes is de beslissing van Sadoun onderwerp van gesprek. Creatieven hebben gemengde gevoelens bij het besluit. Rik Ledder (TBWA\Neboko): ‘Hopelijk roept dit de organisatie van awardshows een halt toe. Wil je je beste creatieve werk nog laten bekronen, dan moet je tegenwoordig in alle categorieën inzenden. Het wordt onbetaalbaar en zorgt bovendien voor awardinflatie.’
Negatieve gevolgen
Maar of het een slimme zet is om helemaal niet meer mee te doen, betwijfelt hij. ‘Ongetwijfeld levert het Publicis een mooie besparing op om te kunnen investeren in hun AI-robot, maar ik zou de negatieve gevolgen niet onderschatten. Awardshows helpen creativiteit te waarderen en zichtbaar te maken voor het grote publiek. Dat levert ons bureau veel op. De grootste talenten hebben behoefte aan erkenning en werken dus graag voor de bureaus die het goed doen in Cannes. Met het grootste talent maak je het beste werk, en daar komen klanten voor.’
Klap voor labels en talenten
Ook Bas Korsten (J. Walter Thompson, shortlistjurylid voor Cannes Lions) heeft zijn twijfels: ‘Ik begrijp het wel vanuit de gedachte dat Publicis voor een enorme organisatie- en portfolio-uitdaging staat. En dat de volledige focus, inclusief het budget, daarom daar ligt. Maar het zal voor de individuele labels, zoals BBH en Fallon, maar ook voor individuele talenten in de hele groep als een klap zijn aangekomen. Mensen die ze juist heel hard nodig gaan hebben om de omwenteling te laten slagen.’