Wat is er nou beter dan iets gratis-voor-niks weggeven waar je zelf ook het nodige profijt van hebt? Je slecht kokende partner een kookboek cadeau doen. Je 'te lui om te klussen-huisgenoot' een doe-het-zelf-training aanbieden.
Als je het een beetje omkleedt - ‘volgens mij ben je er veel beter in dan je zelf denkt’ – staat hij of zij binnen no time met een boormachine in de hand om eindelijk die lijstjes op te hangen. Of geurt er een appeltaart de oven uit.
In deze zelfde win-wincategorie kunnen we ook de actie van Bol.com indelen voor winkeliers die in tijden van corona hun eerste wankele stappen hebben gezet op de online verkoopmarkt. Zij krijgen van het webplatform de mogelijkheid tot gratis advies van digitale marketingbureaus.
Het gaat in totaal om 7500 advies-uren. De retailers moeten wel als verkooppartner zijn aangesloten bij het Bol.com.
Invulling van advies-uren
De advies-uren zijn bedoeld voor verkooppartners die het in de huidige crisis moeilijk hebben en nog ‘waardevolle stappen kunnen zetten in hun online groeimogelijkheden’ zegt Bol.com.
Het gaat deze ondernemers zelf benaderen en in contact brengen met digitale marketingbureaus die zijn geselecteerd op basis van hun expertise in digitale positionering en online strategie.
De ondernemers mogen vervolgens zelf aangeven waar ze hulp bij kunnen gebruiken en krijgen dan op kosten van bol.com ongeveer dertig uur praktisch advies en een maatwerkoplossing.
Dit kan gaan over assortiment, de juiste artikelinformatie en content, prijsbeleid, opties in logistiek en levertijden, en mogelijkheden in adverteren om online assortiment onder de aandacht te brengen.
Als ondernemers het lastig vinden om zelf te bepalen wat ze nodig hebben voor groei, kan een online scan door het marketingbureau ze helpen.
Voor het initiatief werkt Bol.com inmiddels samen met een zes bureaus: Reprise, Merkle, Adwise, 10XCrew, Maze-One en NewCraft. Dit aantal wordt verder uitgebreid
Data delen
Bol.com introduceerde het initiatief met gratis advies-uren al in november voor Belgische verkooppartners. Na de eerste succesvolle reacties werd het initiatief verder ontwikkeld voor Nederland.
De gratis advies-uren vult andere initiatieven aan waarmee Bol.com de retail ondersteunt, zoals winkelindebuurt.bol.com. Hierop zijn alle Bol.com-verkopers per productcategorie samengebracht, zodat consumenten in de zoektocht naar het juiste artikel direct kunnen starten bij een aangesloten verkoper uit hun buurt.
Verder deelt Bol.com data-inzichten met verkooppartners, onder meer via de nieuwe PlatformMonitor, waarmee kennis wordt opgebouwd om hun online verkoop op het platform te verbeteren.
Dat Bol.com gaat profiteren van zijn aanbod aan plaatselijke retailers is duidelijk. Inmiddels gaat 60% van de orders bij Bol.com via lokale ondernemers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!