Bits of Freedom komt met tool om manipulatie sociale media te herkennen

De 'Korte Cursus Manipulatie', moet mensen meenemen in hoe platforms de touwtjes stevig in handen houden.

De digitale burgenrechtenorganisatie Bits of Freedom heeft een campagne en een bijbehorende online tool gelanceerd die internetters inzicht geeft in de wijze waarop techbedrijven als Google, Facebook en YouTube gebruikers proberen te manipuleren.

De 'Korte Cursus Manipulatie', moet mensen meenemen in hoe platforms de touwtjes stevig in handen houden. De online tool gaat vergezeld van een longread en een reeks interviews met onder andere zangeres Merol en Dr. Rebecca Gomperts (de Abortusboot), die over de impact van de platforms op hun werk vertellen.

Directe aanleiding voor de campagne was het onderzoeksrapport van Bits of Freedom en Dr. Holly Robbins van de Universiteit Eindhoven. Daarin worden bekende en minder bekende vormen van manipulatie beschreven. De burgerrechtenorganisatie besloot op eigen initiatief onderzoek te doen naar de misstanden bij grote platforms. Bits of Freedom vindt dat het kabinet al te lang inzet op zelfregulering door de markt en er een te lakse houding op nahoudt als het om manipulatie gaat.

Den Haag

Met het rapport wil de organisatie Den Haag en Brussel dan ook aansporen om goede regelgeving te ontwikkelen en ‘het monopolie van de platforms’ te doorbreken. 'De overheid heeft te lang ingezet op zelfregulering en houdt er een te lakse houding op na,' zegt Evelyn Austin, directeur van Bits of Freedom. 'Het gaat er allang niet meer om óf deze platforms zich misdragen, maar hoe het komt dat ze er zo succesvol in zijn. Dat diepe begrip­ is nodig om gepaste oplossingen voor te stellen. We namen dus nu zelf het initiatief om deze mechanismen grondig te onderzoeken.'

Misleid en misbruikt

Volgens Austin laat het rapport nog maar het topje van de ijsberg zien. 'Want naast deze vergaande manipulatie, spelen ook de marktdominantie en de machtspositie van de platforms mee. Beetje bij beetje ontrafelen we het probleem en leren we waarom de gewone correctiemechanismen niet goed genoeg werken. De uitkomsten uit dit rapport helpen hopelijk overheden in Den Haag en Brussel de ogen openen, zodat zij eindelijk met gepaste regulering komen.'

'Miljoenen Nederlanders spenderen dagelijks uren op social media, platforms waar ze zonder schroom worden misleid en misbruikt,' voegt Esther Crabbendam van de club daar aan toe. 'Google, Facebook en YouTube bepalen feitelijk wie wel en niet het woord mag voeren én wat we wel en niet mogen delen. Dat is funest voor ons publieke debat.'

Klantenservice

Ze vervolgt: 'Content wordt zonder waarschuwing verwijderd, onze aandacht wordt gekapitaliseerd en wie vragen heeft, kan eigenlijk nergens terecht. Er is geen klantenservice om je bij te melden. Van iedere andere winkel of dienstverlener zouden we zoiets niet pikken. Waarom van hen dan wel? Zeker wanneer je bedenkt dat wij, de gebruikers, degenen zijn die de platforms de moeite waard maken. Met de Korte Cursus Manipulatie willen we de Nederlandse internetgebruiker bewuster maken en mee de spelregels laten bepalen.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie