Het bod dat de NOS heeft uitgebracht op de samenvattingen van de eredivisie, ligt miljoenen euro’s hoger dan het bod van de commerciële zenders. Dat melden landelijke media. Eredivisie Media & Marketing (EMM), het bedrijf dat alle voetbalrechten beheert, had woensdag als deadline gesteld voor biedingen op de uitzendrechten. Fox het Amerikaanse mediaconcern van Rupert Murdoch, is grootaandeelhouder van EMM.
Ingewijden zeggen dat de NOS tegen de 20 miljoen euro per jaar biedt voor de samenvattingen. Dat zou twee keer zoveel zijn als de biedingen van SBS en RTL. De commerciële omroepen kijken naar het reclamegeld dat er aan het voetbal is te verdienen. Het zou gaan om maximaal 10 miljoen euro.
Het hoge bod van de NOS heeft in de Tweede Kamer direct tot ophef geleid. Ton Elias van de VVD sprak dinsdag zijn twijfel uit of de publieke omroep veel geld zou moeten uittrekken voor voetbal, terwijl de rest van Hilversum het met minder moet doen. De reactie van NOS-directeur Jan de Jong is dat de NOS ‘net zo hard meebezuinigt.En dat doen we op de sportrechten.' Hij staat op het standpunt dat alleen met voetbal de publieke omroep echt breed, van iedereen blijft. Minder voetbal betekent volgens hem dat de Ster minder inkomsten genereert en dat er zo minder geld voor andere programma’s beschikbaar is.
De Jong wil hooguit één groot voetbalcontract binnenhalen. 'Het liefst de eredivisie, anders de Champions League.'
Bron: NRC
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!