Anders dan de naam doet vermoeden is het instituut geen universiteit, maar een denktank en innovatiehub dat workshops, opleidingen en demonstraties geeft op het gebied van exponentiele technologieën. Oprichters zijn Jim Stolze, Maarten den Braber, Diederick Croese en Yuri van Geest.
Bij het instituut voor exponentiële technologie hoort ook een Innovation Hub, die start-ups gaat voorbrengen. Op het voormalige Philips-terrein Strijp-S in Eindhoven kun je de laatste technische hoogstandjes op het gebied van robotica, drones, virtual reality en 3D-printing bewonderen. Mede-oprichter Yuri van Geest is duidelijk over Eindhoven als standplaats: ‘Eindhoven als technologiestad past ons als een jas. Met de aanwezigheid van de Technische Universiteit is het een kweekvijver van start-ups en innovatie. Daarnaast was de gemeente heel welwillend bij het vinden van de juiste locatie. Bovendien zijn er in Amsterdam al veel initiatieven, waar we niet de concurrentie mee wilden aangaan.’
Gapend tekort
Het feit dat het Amerikaanse Singularity University (SU) voor Nederland kiest als eerste buitenlandse ‘hub’ is niet geheel toevallig. Nederland heeft een gunstige geografische ligging, is politiek neutraal en staat bekend om ontwikkelingen snel te omarmen. Zo is Nederland koploper op het gebied van elektronische voertuigen. Daarnaast kent ons kikkerlandje 350 alumni die SU in California hebben bezocht. Op een totaal van 3.500 deelnemers sinds de oprichting in 2008 is dat een behoorlijk aantal. De doelstellingen zijn ambitieus. Van Geest: ‘We willen Nederland koploper maken op het gebied van exponentiële technologie. En daar zijn we nog lang niet. Om Marc Andreessen [mede-oprichter van Netscape, red] aan te halen: “Software is eating the world.’ Weinig directies beseffen dat alle bedrijven softwaregedreven gaan worden. Daar horen andere vaardigheden bij. In Nederland is een gapend tekort aan bèta-geschoolde professionals. Boardrooms zijn nog steeds belegen met alpha en gamma-georiënteerde functies. Met SingularityU willen we mensen inspireren met tech demos en de impact van exponentiële technologie tonen in masterclasses en de jaarlijkse Summit.’
'Software is eating the world’
Het blijft alleen niet bij leren en inspireren. Het instituut wil ook jaarlijks start-ups voortbrengen met een duidelijke maatschappelijke missie. Hiervoor heeft SingularityU vier thema’s gedefinieerd, namelijk voedsel, zorg, mobiliteit en water. Alumni en executives werken samen aan de plannen en worden bijgestaan door de business partners TMG, KPN, Deloitte en Philips. Van Geest: “De start-ups moeten zichzelf kunnen bedruipen. Het worden niet incubators van grotere corporates. Die zijn er al genoeg. We nemen een klein aandelenpercentage in de start-ups in ruil voor het openstellen van technologie, kennis en ons netwerk.”
Internationaal is er ook kritiek op SU. Het instituut draagt ten onrechte het predicaat universiteit, de onderwijsprogramma’s zijn erg duur en daardoor alleen voor de ‘happy-view’ en studiemateriaal wordt niet openbaar gedeeld. “In Nederland hebben we bewust gekozen om Universiteit uit de titel te weren. De overige kritiek is ook deels terecht. In Nederland willen we het anders gaan doen dan onze Amerikaanse collega’s. We willen juist veel van onze kennis delen. Onze Innovation Hub is straks een dag in de week open voor iedereen. Daarnaast werken werken we hard aan een eigen faculteit, met Nederlandse experts.”
Relevantie voor marketeers
Op mijn vraag waarom Nederlandse marketeers naar Eindhoven moeten afreizen was Yuri helder. ‘Ik merk dat Nederland mijlenver achterloopt op collega’s in de VS en China. Als ik bijvoorbeeld tijdens een presentatie vraag of de term blockchain bekend is, gaan er mondjesmaat handen omhoog. Terwijl deze technologie binnen afzijnbare tijd het volledige productieproces transparant maakt. Is de hamburger die ik eet wel duurzaam? Is de trui die ik heb gekocht geproduceerd zonder kinderarbeid? En: zitten er op de trouwring van vrouw geen bloeddiamanten? Blockchain maakt het mogelijk om alle digitale transacties in een centrale database aan elkaar te koppelen. Het verschuilen achter een loze belofte in een advertentie gaat dan niet meer op.’
Voor Nederlandse CMO’s adviseert Yuri om op de volgende technologietrends in te zetten: nu op AI en Sensors en iets later op Blockchain. Technologie wordt in versnelt tempo menselijker. Techreuzen als Google, Apple en Amazon zetten hier massaal op in. Zo herkent Google op basis van sensors in je smartphone je locatie en tijdstip en toont proactief de reisduur naar je huis. De Apple Watch kan over drie jaar al een verhoogd risico op kanker registreren. En Amazon is druk bezig met drone-technologie om op moeilijk bereikbare gebieden te bezorgen. En voorspelt op basis van deeplearning technologie je volgende aankoop. Te bedenken dat elke maand de rekenkracht en capaciteit van technologie verdubbelt, zijn de mogelijkheden legio. Zeker over 5 tot 10 jaar.”
Vers van het Innovation Lab:
1. HoloLens
Gecombineerde Virtual & Augmented Reality Bril ontwikkeld door Microsoft. Zo zette bouwbedrijf VolkerWessles onlangs de bril in bij de ondersteuning van de N18 tussen Groenlo en Enschede.
2. VR Dino Plaatjes
Albert Heijn riep de hulp in van &Samhoud Media bij de creatie van hun nieuwste actie, waarbij je kunt sparen voor 160 Dinoplaatjes die door middel van AR en VR tot leven komen.
3. Muse
Een hoofdband uitgerust met slimme sensoren die je hersenactiviteit meten en helpen om bij de les te blijven bij meditatie-oefeningen.
4. Plantlab
In een PPU (plant production unit) worden gewassen gekweekt zonder daglicht. De PPU kan overal worden geplaatst, ook in het distributiecentrum, supermarkt of restaurant.
AI en deeplearning voor dummy’s
Bekijk in de 45 minuten durende video van durfkapitalist Andreessen Horowitz over de betekenis en impact van artificial intelligence en deeplearning.
Yuri van Geest is auteur van de internationale bestseller Exponential Organizations. Zijn boek werd vertaald in meer dan 15 talen en ging meer dan 200.000 keer over de toonbank. Yuri is alumni van Singularity University in Silicon Valley en werd ambassadeur voor Nederland. In het verleden organiseerde hij o.a. Mobile Monday Amsterdam, Lean Startup Machine Rotterdam en TEDxAmsterdam.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!