Een Indiaas matrasbedrijf is onder vuur komen te liggen vanwege een advertentie met het Paktistaanse meisje Malala, dat in 2012 in het gezicht werd geschoten door de Taliban omdat zij zich uitsprak voor het recht van meisjes op onderwijs.
Voor de advertentie voor Kurl-on-matrassen hadden de makers bedacht dat het aardig zou zijn de veerkracht van de matrassen te symboliseren. Hoe zou je dat beter kunnen doen dan met een mondiaal bekend symbool als Malala?
Bounce back
In de advertentie figureerde de strijdster voor het recht op onderwijs voor meisjes alleen wat anders dan je zou verwachten. De makers kozen ervoor te laten zien hoe Malala door het hoofd werd geschoten, neerstortte om vervolgens op het matras weer op te veren in goede gezondheid. Daarboven de slogan "Bounce Back".
Gandhi en Jobs
India is geen ontwikkelingsland op het gebied van reclame en communicatie, ook daar baarde de advertentie veel opzien. De poster is onderdeel van een serie van drie advertenties gemaakt door reclamebureau Ogilvy & Mather India. In de andere twee figureerden Gandhi, die nadat hij stopte met zijn loopbaan als advocaat India tot onafhankelijkheid leidde. In de derde was het Steve Jobs die na enkele missers in zijn loopbaan terugkwam met zijn grote succes met Apple.
Reclamebureau Ogilvy & Mather moest diep door het stof en heeft zich inmiddels verontschuldigd voor de omstreden advertentie met Malala, nadat zo ongeveer de hele wereld zijn afschuw erover uitsprak.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!