Bijl, partners in public relations Rotterdam, is failliet gegaan en heeft tegelijkertijd een doorstart gemaakt. Het gaat verder met tien mensen, ongeveer de helft van het personeel.
Ruud Bijl, de oprichter van het Rotterdamse communicatiebureau, wil niet gedetailleerd ingaan op de oorzaak van het faillissement. ‘In grote lijnen hebben we last van de crisis, zoals alle bureaus in deze branche. Wie dat ontkent die liegt. We hebben geen klant verloren, maar kregen steeds kleinere opdrachten. Dat wilden we niet volhouden. Vandaar dat we besloten hebben om ons technisch failliet te laten verklaren.’
Meestal wordt voor een dergelijk faillissement gekozen omdat het personeel dan niet mee overgenomen hoeft te worden, maar daar wil Bijl niets over kwijt. ‘Het is een ondernemersbeslissing. Je kunt reorganiseren, fuseren, je onderneming verkopen, maar ook besluiten om technisch failliet te gaan om met minder mensen en met minder vierkante meters verder te gaan.’
Of er ook mensen financieel gedupeerd raken door het faillissement, is Bijl nog onduidelijk. ‘Dat is een technisch verhaal, maar bij een faillissement is er de kans dat mensen hun geld niet zullen krijgen. Dat is iets waar de curatoren mee bezig zijn, daar kan ik verder niets over zeggen.’
Wel duidelijk is dat de onderneming verder gaat onder de oude, kortere naam Bijlpr. ‘We hebben de naam en de website gekocht en ook contactgegevens blijven dezelfde. Al onze klanten hebben aangegeven verder met ons te willen gaan.’
Ondanks dat het bureau afscheid heeft genomen van de helft van het personeel, verwacht Bijl dat het doorgestarte bureau nog met een deel van de oud Bijl-medewerkers zal samenwerken. ‘Ik ben onder de indruk van de loyaliteit en betrokkenheid van onze mensen. Tot onze laatste snik hebben ze zich voor ons ingezet. Het beste bewijs is dat we volgende week met zijn allen om tafel zitten en lekker gaan eten.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!