Beter goed gejat dan slecht bedacht

Beter goed gejat dan slecht bedacht, moet de Amerikaan Marc Bunag hebben gedacht toen hij de poster voor de Nederlandse hitfilm Soof ontwierp.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De poster is een regelrechte kopie van de filmposter van American Beauty. Het heeft Bunag  overigens geen windeieren gelegd, want de poster is inmiddels genomineerd voor de 14e Cinema.nl Afficheprijs, een publieksprijs voor de beste filmposter van het jaar. De winnaar ontvangt 2.500 euro. Niet slecht voor een regelrechte kopie.

De filmposter in kwestie kan je bijna niet ontgaan zijn. De film Soof, geïnspireerd door de columns van Sylvia Witteman, was dit voorjaar een hit en de filmposter hing op vrijwel iedere hoek van de straat. Op de poster zien we Soof, Lies Visschedijk, liggen op een bed van rode, tja wat zijn het eigenlijk? Paprika’s, pepers, appels , druiven, aardbeien. Haar edele delen worden eveneens bedekt met rood fruit, benen opgetrokken  en armen gespreid. Vijftien jaar geleden hingen de billboards vol met een vrijwel identieke filmposter. Het lijkt mij dan ook obvious dat meneer Bunag eens goed naar de American Beauty poster heeft gekeken alvorens hij zijn Soof-poster creëerde. Kan dit juridisch gezien door de beugel?

Neen. Het auteursrecht beschermt werken, zoals filmposters, met een eigen oorspronkelijk karakter en een persoonlijk stempel van de maker. Klinkt als een flinke eis maar dat valt reuze mee, een tekstfragment van elf woorden kan hier bijvoorbeeld al aan voldoen. Met de originaliteit en het creatieve gehalte zit het voor de American Beauty poster wel goed en dus geniet de poster auteursrechtelijke bescherming.

Met deze bescherming op zak mag de poster, zonder toestemming van de maker, niet zomaar worden gekopieerd. Om te bepalen of er sprake is van een kopie moet worden gekeken in hoeverre de totaalindrukken overeenstemmen. Daar kunnen we hier vrij kort over zijn: dezelfde pose, dezelfde opstelling,  beiden op een rood bed waarbij de roze blaadjes zijn ingewisseld voor rood fruit en de American beauty voor een Hollandse schone. Overall dus vrijwel identiek en dat mag niet.

Binnenkort weten we of je met het betere jatwerk een afficheprijs in de wacht sleept. Daarvoor moet de Soof-poster overigens nog vier (wél) reuze creatieve posters zien te verslaan.

Deze blog verscheen ook op:

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie