De Nederlandse Google Assistent bestaat 1 jaar en sinds de lancering is het hard gegaan. In geen enkel ander land gingen zo snel, zoveel mensen in gesprek met hun nieuwe virtuele vriend. Tientallen merken experimenteerden met 'Voice' en dat leverde de eerste business cases op. Ook Merkle maakte ‘Actions’ om bijvoorbeeld makkelijker te reizen of storingen te verhelpen.
Voor veel merken bleef het daarbij: een leuk gebbetje of een praktische hulp, zoals je van een assistent mag verwachten. Maar Merkle is inmiddels een stap verder gegaan. Al sinds 2017 helpen zij A-merken met de strategie, creatie en implementatie van voice-toepassingen. De opgedane kennis en ervaring verenigt zich vanaf vandaag in het multidisciplinaire Merkle voice-team.
De volgende stap met Voice
Vaak werken Voice Actions en Voice Search nog naast de rest van je marketingstrategie en zijn deze niet geïntegreerd in het volledige marketing ecosysteem. Maar waarom een ‘stand alone’ assistent bouwen als je de mogelijkheid hebt deze te laten interacteren op eerdere klantcontacten? Dat is pas een relevante 1-op-1 experience. Door de eindgebruiker centraal te zetten en Voice Actions & Search in jouw bestaande marketing ecosysteem te integreren zet het Merkle voice team de volgende stap met voice. Maar eerst even terug naar de basis; wat zijn Voice Actions en Voice Search precies?
Voice Actions
Voice Actions zijn apps binnen de Google Assistent. Als gebruiker roep je een app aan en kun je door middel van je stem een activiteit uitvoeren. Je kunt bijvoorbeeld je treinreis plannen via de Google Assistent. Deze vertelt je of je nog tijd hebt om een kop koffie te drinken, omdat hij realtime checkt of je trein vertraging heeft. Ideaal toch? Maar Merkle gaat verder. Hoe gaaf zou het zijn als Voice Actions geïntegreerd worden in bestaande systemen, waardoor jij via de assistent een tafel reserveert en de Voice Action deze gegevens automatisch in het reserveringssysteem van het restaurant verwerkt. Vervolgens stuurt de assistent een bevestiging per e-mail naar jou, want hij haalt jouw (e-mail)adres uit het CRM systeem. Oh, en hij voegt hier meteen het adres met routebeschrijving en menu aan toe. Dan kan je je alvast voorbereiden. Bezoek je ook nog de website tussendoor? Dan is deze volledig afgestemd op jouw gesprek met de assistent. Dit is toch wat je van een persoonlijke assistent verwacht?
Voice Search Optimization
Waar Voice Actions voornamelijk worden gebruik voor loyalty en persoonlijke interacties met een merk omdat deze actief worden aangeroepen, is Voice Search de perfecte manier om in contact te komen met klanten die jouw merk nog niet kennen. Voice Search maakt het mogelijk om als merk hét antwoord te zijn op een generieke vraag. Zelfs wanneer het merk nog niet eerder door de gebruiker genoemd is. Door dit te integreren in je huidige marketing strategie zorgt Voice Search Optimization voor extra naamsbekendheid, merkvoorkeur en interactie met je merk.
Durf jij het aan?
Merkle zoekt merken met lef, die klaar zijn om in deze revolutie een voorsprong te pakken met onze opgedane kennis en ervaring. Ben jij toe aan een prijswinnende voice-case? Of wil je eerst wat meer weten over Voice? Bekijk onze website hier. Ter gelegenheid van de eerste verjaardag van de Google Assistent in Nederland en de officiële Merkle voice team introductie heeft het team een whitepaper geschreven over de mogelijkheden met voice en de manier waarop Merkle dit aanpakt.
Ik heb de Google Assistent uitgeschakeld.