Dit jaar geven honderden bankmedewerkers in totaal 4000 financiële gastlessen aan 140.000 kinderen. Het is voor de vierde keer dat de Week van het Geld wordt gehouden.
Cash quiz
Het gaat om leerlingen van de groepen 6 tot en met in heel Nederland. Tijdens de gastles leren ze over verstandig omgaan met geld. Daarbij wordt er ook de zogeheten Cash Quiz gespeeld, die deze week al werd overhandigd aan leden van de vaste Kamercommissie voor financiën. De Cash Quiz is door banken ontwikkeld en sluit aan bij bestaande lesmethodes. Hierdoor kunnen scholen ook buiten de Week van het geld aandacht besteden aan financiële educatie.
Onvoldoende financien
Uit onderzoek van het Nibud blijkt dat de financiële kennis en vaardigheden van leerlingen uit de bovenbouw van het basisonderwijs nog onvoldoende zijn. Dat is zorgelijk omdat kinderen op die leeftijd steeds meer financiële verantwoordelijkheid krijgen. Lenen begint vaak al vroeg, schulden vormen voor jongeren een toenemend probleem. Het aantal huishoudens met problematische schulden is in de afgelopen tien jaar verdriedubbeld. Leren omgaan met geld wordt dus steeds belangrijker.
Goede periode
Door kinderen al jong financieel bewust te maken, wordt de basis gelegd voor financiële zelfredzaamheid op volwassen leeftijd. De bovenbouw van de basisschool is een goede periode om aan die kennis en vaardigheden te werken, want kinderen krijgen op die leeftijd steeds meer financiële verantwoordelijkheid. Daarin moeten ze begeleid worden. In de eerste plaats thuis, maar ook op school kan financiële educatie kinderen ondersteunen.
Aftrap Bank voor de klas
Op maandag 10 maart geven ceo's en andere topbestuurders van banken in koppels een gastles op De Brede school (As-Soeffah, Bijlmerhorst en De Polsstok) in Amsterdam Zuidoost. Daarmee geven ze de aftrap voor 4000 gastlessen die bankmedewerkers tijdens de Week van het geld verzorgen.
Foto: Een medewerker van de Triodos-bank geeft een gastles op een basisschool
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!