Het ontslag van adjunct-directeur merk & communicatie Alwine de Jong van ASR was niet zozeer een ‘verschil van inzicht over marketingkwesties’. Wel ging het over geld. De Jong had alarm geslagen binnen ASR over de exorbitant hoge kosten van de ‘Olli’-campagne voor Feyenoord/Blijdorp. Dat kostte haar de kop, meldt het geheel vernieuwde Adformatie.
Adformatie maakte een reconstructie van de Olli-campagne en het ontslag van Alwine de Jong bij ASR. Ze werkte pas sinds september 2012 bij de verzekeraar die in 2008 genationaliseerd moest worden. Marketingdirecteur Bob Stehmann stelde haar op 1 maart op non-actief.
Kosten Olli
Volgens Adformatie heeft het ontslag niet zozeer te maken met een verschil van inzicht, maar met de kosten van de Olli-campagne. Vooral reclamebureau John Doe bleek flink verdiend te hebben aan Olli. Eigenaar Hein Mevissen zou 4 euro per verkocht olifantje krijgen, in totaal twee ton, aldus website 925.
John Doe streek naast deze twee ton ook nog eens 600.000 euro op voor het maken van de FeyBlij-commercial waarmee ASR de diergaarde zei te steunen. Een insider vertelt Adformatie dat 250.000 euro al ‘héél ruim’ zou zijn voor zo’n productie. Hein Mevissen zou zichzelf ook dubbel hebben verhuurd als creatief én regisseur.
Alarm slaan
Alwine de Jong sloeg binnen ASR eind februari intern alarm sloeg over de exorbitant hoge en bovendien ongespecificeerde factuur van John Doe. Bovendien was zij op de hoogte van de vriendschap tussen marketingdirecteur Bob Stehmann en Hein Mevissen van John Doe.
Afkopen
Het afkopen van De Jongs contract schat Adformatie op zo’n 450.000 euro. De campagne kostte ASR dus minstens 1,25 miljoen euro aan out of pockets.
De Jong wilde tegen Adformatie niets zeggen over de kwestie, terwijl ook ASR zich niet uitlaat over de precieze kosten van de Olli-commercial.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!