1. Mirrorworld: Een volledige, digitale kopie van de wereld
Om AR naar het volgende niveau te brengen, zijn de volgende zaken nodig: 1) slimme digitale ogen (sensoren/camera) die dankzij AI beter snappen wat ze zien; 2) een volledige, digitale 3D-kopie van de wereld zodat AR perfect versmelt met de omgeving; en 3) een infrastructuur (AR Cloud) die dit allemaal opslaat en op het juiste moment toont.
Die digitale 3D-kopie van de wereld is er nog niet, maar heeft al wel een naam: Mirrorworld. Dat is tenminste de naam die Wired-oprichter Kevin Kelly er in een zeer lezenswaardig artikel aan heeft gegeven. Hij denkt dat AR na het internet en sociale media, het derde platform wordt dat de wereld gaat veranderen.
"Eventually, everything will have a digital twin. This is happening faster than you may think".
Volgens Kelly gebeurt op vele vlakken, zoals een HoloLens die je omgeving scant of de app 6D.ai waar ik eerder over schreef. Bekijk dit voorbeeld van een iPhone app die supersnel een stukje van die Mirrorworld creëert. "Mirrorworlds immerse you without removing you from the space. You are still present, but on a different plane of reality," aldus Keiichi Matsuda, die voorheen creatief directeur was van Leap Motion. Wauw, wat een baanbrekend artikel. Een aanrader om te lezen.
2. Muzikanten gebruiken innovatieve AR platformen
Apple heeft samen met een aantal artiesten, onder wie Khalid en Ariana Grande, een aantal videoclips opgenomen met hun Animoji. Animoji is een emoji die je van jezelf kan maken en die je via de TrueDepth camera van de iPhone X kan besturen. Dit kan bijvoorbeeld in een AR-omgeving. Ook Childish Gambino gebruikt AR. Hij heeft samen met Google een eigen PlayMoji ontwikkeld. Donald Glover laat in AR al zijn dancemoves zien die jij kan nadoen. Leuk!
3. AR op het web groeit door met veel toepassingen van Apple Quick Look in e-commerce en onderwijs
E-commerce platform Shopify is de grote aanjager van het gebruik van Apple Quick Look, waarmee je AR content van webshops kan bekijken in Safari. Zij hebben een Medium post geschreven met de tien tofste voorbeelden: Van fietsen, toetsenborden en game merchandise tot en met een replica van het huis van Seinfeld. Naast e-commerce zien we ook toepassingen in het onderwijs. De educatieve uitgever Twinkl biedt 100 van hun eigen 3D modellen in Apple Quick Look aan, zodat docenten die kunnen gebruiken in de klas. Werkt uiteraard alleen in Safari op een iOS device.
4. LEGO blijft inzetten op augmented reality met nieuwe AR play sets en een pop-up store via Snapchat
LEGO Hidden Side is een serie play sets rond een stadje waar het spookt. Het spookhuis bouw je fysiek, maar met AR kun je er allerlei games mee spelen. De app herkent wat je gebouwd hebt en legt daar virtueel een aantal games overheen. Lees er meer over op het LEGO blog. Daarnaast heeft Lego samen met Snapchat een pop-up store geopend in Londen waar je niks anders vindt dan een Snapcode. Na die gescand te hebben, kun je virtueel via Snapchat de Kabooki Lego Wear shoppen. Snap doet het sowieso goed met AR in retail zoals deze actie samen met Footlocker.
5. Google voegt augmented reality toen aan navigatie app Maps
Steeds vaker zien we navigatie via augmented reality voorbij komen. Nu is één van mijn favoriete navigatie-apps Google Maps met een pilot gestart. Ze noemen dit global localization en combineren Visual Positioning Service (VPS), Street View en machine learning om je locatie te bepalen en de camera als een sensor om je de weg te wijzen. Lees er meer over op het Google blog. Yeah!
Lees meer en schrijf je in
Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts of schrijf je in voor mijn tweewekelijkse AR nieuwsbrief.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!