1. AR helpt ons afstand te houden in de 1,5-meter-economie
Snapchat werkt samen met de World Health Organisation (WHO) om mensen meer bewust te maken van wat het betekent om een meter afstand te houden. Dat is de minimale afstand die zij adviseren. In de lens is een virtuele cirkel te zien die rood wordt als mensen te dichtbij komen. Ook de New York Times heeft een heel interactief artikel gewijd aan social distancing met een 3D-animatie die laat zien waarom afstand houden noodzakelijk is. Ook kun je als je het artikel in de app leest een AR-feature gebruiken waarbij je een cirkel van 6 feet (1,8 meter) om je heen ziet. Discovery Channel doet hetzelfde met een eigen AR-app en PlayAR Studio heeft een Snapchat Lens met een grappige animatie over social distancing gemaakt.
Ik kwam ook een AR-filter tegen die kinderen helpt bij het wassen van hun handen en een grappig voorbeeld waarbij AR-lenzen gebruikt worden door de verslavingszorg om mensen op te vrolijken die alleen thuis zitten. Snapchat heeft daarnaast ook een lens ontwikkeld om donaties los te krijgen voor het Solidarity Responsefunctie Fund (WHO). Je kan de lens activeren door je camera te richten op geldbiljetten en dan verschijnen er AR-animaties die laten zien waar geld voor nodig is. De lens werkt met 23 verschillende geldeenheden in 33 landen.
2. Muzikanten touren van woonkamer naar woonkamer
Muzikanten gebruiken steeds vaker AR om hun muziek onder de aandacht te brengen. En met de toenemende populariteit van volumetric video (3D-video) kunnen zichzelf levensecht in AR presenteren. Zo ontwikkelde het Nederlandse 4DR Studios op deze manier een aantal nummers van Clouseau om met een AR-concert hun nieuwe album te promoten. En gaf de band Real Estate via webAR een concert in de woonkamer. De Quarantour is een creatieve oplossing nu we voorlopig nog even niet maar concerten mogen.
3. Betoverende Google doodle komt tot leven
Google heeft de mooie app Google Spotlight Stories waar zij verhalen vertellen met AR en VR. Onlangs hebben ze daar de een AR-versie gelanceerd van de voor een Emmy genomineerde 360-graden video ‘Back to the moon’. De AR-Doodle is prachtig gemaakt en is ter ere van het leven en talent van Georges Méliès, de baanbrekende Franse illusionist en filmregisseur.
4. Machines en robots besturen in de ruimte
Het PTC Reality lab houdt zich bezig met zoals ze het zelf noemen ‘the future of human-machine interfaces’. Zij gebruiken onder andere AR als interface om machines en robots aan te sturen of data/de werking inzichtelijk te maken. Dat je bijvoorbeeld in AR het pad van een robot in de fysieke ruimte kan uitstippelen en dat hij dat dan ook aflegt. Heel tof. Vuforia onderdeel van PTC heeft nu zelfs de Spatial Toolbox gelanceerd waarmee je er zelf mee aan de slag kan. Van spatial programming tot spatial robotic interfaces. Je hoeft geen machinepark te hebben want je kan het ook gebruiken voor je Hue lamp of interactieve Lego.
5. AR en reclame - Advertising enters the next dimension
Tom Emrich (VP Product 8th Wall) deelt in een Medium stuk zijn visie op AR&VR en advertising. Volgens hem het ad format voor the experience economy want AR-ads gaan niet alleen om views en clicks, maar vooral om interactiviteit en engagement. Hij deelt in het stuk mooie virtual try-on, print en out of home campagnes. Want in het geval van out of home kan de hele fysieke wereld je advertentie zijn. En natuurlijk influencers die met face-filters een ‘incarnatie’ van je merk kunnen worden. Lees het hele stuk voor nog meer voorbeelden.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!