1. De 20 trends voor 2020
Tom Emrich van Product 8th Wall heeft 20 trends in augmented reallity in kaart gebracht. Ze bevestigen de potentie die ik zie in AR voor zowel publishers als merken.
Belangrijk is dat mobile-AR een steeds groter bereik krijgt. Dat komt onder meer doordat smartphones ook komend jaar met steeds meer nieuwe sensoren worden uitgerust. Dat verbetert niet alleen de kwaliteit van augmented reality, het biedt de consument meer mogelijkheden, zoals het maken van 3D-scans via apps als Display Land.
Op het web
Mobile-AR groeit voor een belangrijk deel door het web, met platforms als 8th Wall, Quick Look van Apple en Google Chrome dat steeds geschikter wordt voor webAR.
Het wordt voor zo ongeveer iedereen mogelijk om augmented reality-verhalen te vertellen met een smartphone. daarnaast heeft WebAR toegevoegde waarde voor ecommerce-platformen omdat het virtueel uitproberen van een product onderdeel kan worden van een webshop.
Social
Tom Emrich stelt dat AR op social platformen zal toenemen en verschuiven van de selfie-filters naar augmented reality voor het hele lichaam en de omgeving.
TikTok is een platform dat we in de gaten moeten houden, naast de bekende spelers zoals Snap en Insta.
Ik heb onlangs via een omweg de Chinese TikTok gedownload en zie dat daar op bijzondere manieren met AR wordt geëxperimenteerd. Van een virtueel monster dat met je meereist, toffe kung-fu moves tot aan een anime vriendje dat je omhelst.
Zie onderstaande video met enkele voorbeelden.
2. Grote nieuwsplatformen richten zich op AR
De eerder genoemde trend in publishing zien we terugkomen bij grote uitgevers zoals the New York Times en USA Today. Zij gebruiken steeds vaker AR om hun verhalen te verrijken en te verdiepen.
De focus ligt vaak nog op het geschreven verhaal. Er wordt een bepaald onderdeel van dat verhaal uitgelicht in AR. Zoals dit artikel van de LA Times in samenwerking met Yahoo News waar augmented reality op een hele toffe manier de mooiste jurken van de Oscars tot leven brengt.
Een ander voorbeeld is dit verhaal van USA Today over de Boeing 737 die aan de grond gehouden wordt vanwege twee crashes met in totaal 346 doden. De Amerikaanse krant heeft inmiddels al vele AR-Stories gepubliceerd, met zelfs een eigen sectie in de app.
Dit heeft effect, want bezoekers blijven vaak meer dan twee keer zo lang hangen in verhalen met AR. Gemiddeld lezen mensen een artikel in 90 seconden, is dat verrijkt met AR dan kan dat zo 4 minuten zijn. Het is een perfect medium want mensen consumeren nieuws en artikelen meestal mobiel dus de app is een verrijking.
3. Apple breidt Quick Look uit met een betaalfunctie
Apple breidt haar webAR-feature Quick Look uit met een clickable button en 'realistisch geluid'. In eerste instantie kon je alleen een 3D-object bekijken in AR, maar nu is er ook een button naar een website toe te voegen of - nog beter - om te betalen . Na een klik zit je vanuit de AR gelijk in bij Apple Pay.
Het toevoegen van zogeheten spatial audio betekent dat het geluid ook echt komt van de plek waar het 3D-model in AR staat. Ofwel: je ziet een vliegtuig niet alleen dichterbij komen, je hoort het ook.
De eerste retailers die de betaalfunctie gaan uitproberen zijn Home Depot, Wayfair, Bang & Olufsen en 1-800-Flowers.
4. De oplossing om op afstand met elkaar samen te werken?
Een grote belofte van AR is het virtueel samenwerken op een locatie terwijl iedereen ergens anders zit. Het is dan ook logisch dat Microsoft de mogelijkheden aan het verkennen is met een project genaamd VROOM (Virtual Robot Overlay for Online Meetings). Dit is een fysieke robot met een marker waardoor jouw virtuele avatar in de ruimte te zien is.
Een andere bekende speler is Spatial, dat een samenwerking aangegaan is met de 5G AR-glasses van Nreal. Onderstaande video ziet er enorm veelbelovend uit, maar volgens mij zijn het in de video vooral visual effects en niet het beeld vanuit de glasses zelf. Ik ben benieuwd wanneer ze gaan lanceren.
5. De grootste 3D-modellen marktplaats Sketchfab heeft 3 miljoen gebruikers
Sketchfab, de grootste marktplaats voor 3D-modellen, blijft enorm groeien. Onlangs gaf het aan meer dan 300.000 gratis (onder Creative Commons) te downloaden 3D-modellen te hebben.
Deze week vierde het feest omdat de mijlpaal van meer dan 3 miljoen geregistreerde gebruikers is bereikt. Van artists, downloaders, verkopers, designers, merken, developers, studio’s, cultureel erfgoed organisaties, wetenschappers, etc. Het is een te gek platform met prachtige 3D-modellen die broodnodig zijn om AR bij de massa te krijgen.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!