1. Het AR location based internet met Snapchat’s landmarkers en Niantic’s Lightship
In deze serie heb ik al vaker verkondigd dat ik geloof dat AR een enorm grote rol gaat spelen in de toekomstige Metaverse. Het internet zoals we het kennen zal virtueel zijn en gekoppeld zijn aan de wereld om ons heen. Alle grote (AR) spelers zijn al bezig met location based AR.
Snapchat heeft een tijd terug zijn custom landmarkers gelanceerd. Waarbij je een locatie in 3D kan scannen en daar AR aan kan koppelen. En dan verschijnt het ook als AR locatie op de map. Zoals deze sax van Charlie Parker die met spatial audio een liedje speelt bij een monument voor hem. Of deze activatie voor een ijswinkel met grote ijsjes in AR. En ook grote merken zoals Playstation gebruiken de nieuwe feature om de Brandenburger Tor en het Munich Capitol om te toveren in een virtuele Playstation wereld. Heel tof. En dit voorbeeld van Matt Hudson voor de Spectacles laat ook goed de mogelijkheden zien, door bijvoorbeeld een oud gebouw dat verdwenen was weer terug zetten in het straatbeeld.
Snapchat is natuurlijk niet de enige. Niantic is met haar Lightship ARDK helemaal gericht op het veranderen van de wereld in één groot virtueel speelveld. Ze zijn samen met AR visionair Keiichi Matsuda en Verizon bezig om een game genaamd LiquidCity te maken waarbij steden tegen elkaar strijden. Zie deze presentatie bij 19:00. En dit voorbeeld, gemaakt met hun Lightship ARDK, tovert jouw tuin om in een wereld voor een platform game. Heel nice. En je ziet op basis van de details en het vele 3D-werk in Apple Kaarten dat ook zij zich klaarstomen voor dat AR internet.
2. Nike lanceert te gekke in store AR experience
Als onderdeel van Nike’s ‘Play New’ initiatief hebben ze in drie Nike-stores in Soho, Chicago en Los Angeles een instore AR-experience gelanceerd. Een bezoeker scant op verschillende locaties een QR-code en via webAR van 8th Wall wordt de experience gelanceerd. Er zijn in totaal vijf minigames met een heel leuke - en speelse stijl, zoals een mooi 3D Nike-logo waar je een game met bloemen op speelt of een American Football-game. Als je alle vijf de games gedaan hebt, unlock je een gift. Dit sluit goed aan bij het eerste artikel dat AR zoveel meer locatie gebonden wordt. En het is enorm laagdrempelig om te maken én te gebruiken. QR’s scannen doen we immers tegenwoordig de hele dag en iedereen heeft een smartphone met browser.
3. AR virtual try ons zijn enorm succesvol en er kan steeds meer
AR verschuift steeds meer van entertainment naar ook utility. Op platforms als Facebook, Instagram en Snapchat zien we steeds meer virtual try-ons. Vooral op Snapchat door de body en feet-tracking is er veel mogelijk. En dat is enorm succesvol want de lensen van Ultra Beauty hadden 30 miljoen try-ons in twee weken, wat leidde tot 6 miljoen dollar aan extra sales. Mac Cosmetics had zo’n 1,3 miljoen try-ons, wat neerkomt op een cost van 0,31 cent per try-on.
Het is daarom ook logisch dat Snapchat een nieuwe feature heeft gelanceerd om dynamisch productinformatie te tonen tijdens de try-on en dat elk product zijn eigen unieke link naar een productpagina heeft. Probeer deze product cards zelf uit in een lens van Mac of Ultra Beauty met die shopping cards. Wij zijn bij PLAYAR ook al bezig met de eerste lenses met deze nieuwe feature. We hebben de laatste tijd dan ook veel try-ons gemaakt zoals samen met Snapchat deze sneaker-try-on voor Kikikickz. De Nike-sneakers zien er echt zo realistisch en mooi uit en passen perfect. Dit is een grote aanwinst voor het e-commerce landschap.
4. De nieuwe en toekomstige AR headsets van Google en Magic Leap
Google werkt aan een AR headset, nu nog onder de naam Project Iris, die waarschijnlijk in 2024 wordt gelanceerd. Er is nog niet veel bekend maar de headset draait uiteraard op Android en heeft een processor van Google. Ze willen hun datacenters gebruiken om de visuals in de cloud te renderen.
Ook Magic Leap komt ergens in 2022 met een tweede versie van zijn headset, waar onlangs al wat specs van zijn uitgelekt. Ze hebben nu SentiAR en een aantal healthcare-startups vroege toegang gegeven tot de nieuwe headset. Ik ben benieuwd.
5. Supermarkt M&S biedt haar klanten AR wayfinding
We blijven deze editie in het location based AR thema met de supermarktketen M&S die AR-navigatie aanbiedt in zijn winkel. In de bestaande app List&Go, waarin je boodschappenlijstjes kon maken, is een wayfinding-feature toegevoegd op basis van de AR-technologie van Dent Reality. Die gebruikt wifi voor plaatsbepaling. Het ziet er goed uit en als je een specifiek product niet kunt vinden is het enorm handig.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle (Playar)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!