Apple's gevreesde 'gum voor online reclames' baarde adverteerders en uitgevers in mei en juni grote zorgen. Het bedrijf leek van plan zijn honderden miljoenen iPhone- en iPad-gebruikers de mogelijkheid te geven om online advertenties op pagina's weg te gummen en die keuze op te slaan voor latere bezoeken. Omdat de functie niet geïntroduceerd werd op Apple's jaarlijkse conferentie, haalde de sector redelijk opgelucht adem. Maar nu blijkt de functie toch in Apple's nieuwste software te zitten, in afgezwakte vorm.
Apple gezwicht?
In aanloop naar de verwachte aankondiging van de zogenoemde Web Eraser stuurden verschillende brancheverenigingen uit het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk brandbrieven naar Apple, met ministers in 'cc'. De clubs vroegen Apple om af te zien van Web Eraser omdat ze vreesden dat bezoekers massaal advertentievrij zouden gaan browsen. De brandbrieven waren opmerkelijk omdat de functie officieel helemaal niet bestond. Apple reageerde dan ook niet op de brandbrieven, waar de brancheverenigingen weer ontstemd over waren.
Toen een officiële aankondiging van Web Eraser uitbleef - Apple praatte op zijn conferentie vooral over AI-functies voor de iPhone - leek de functie een stille dood gestorven.
Gum voor reclames
Maar nu is Web Eraser er toch, onder een andere naam: Distraction Control. De functie zit in testversies van iOS 18 Beta 5 (iPhone) en iPad OS (iPad) en kan - precies zoals geruchten uit mei al voorspelden - met een druk op de knop advertenties verwijderen op webpagina's. Het schrikbeeld van uitgevers bevestigd; zij zien hun advertentie-inkomsten in rook opgaan. Toch lijkt de sector opgelucht adem te kunnen halen, want de gebruiker kan zijn keuzes niet opslaan. Wat betekent dat als hij een dag later weer een website vol reclames bekijkt, hij die reclames opnieuw handmatig moet verwijderen. Een klusje dat lang niet alle gebruikers dag in, dag uit voor alle websites gaan doen, zo denken experts.
Of Web Eraser in deze vorm beschikbaar komt in definitieve versies van iOS en iPad OS, valt echter nog niet met zekerheid te zeggen. De definitieve versies verschijnen naar verwachting in september of oktober. Voor uitgevers en adverteerders is de spanning dus nog niet uit de lucht.