1. Spatial, Zoom voor AR en VR, maakt van virtueel samenwerken een feestje
Spatial is een virtueel samenwerkingsplatform en heeft zijn app voor iedereen beschikbaar gemaakt. Zoom meets Slack en dan in AR en VR. Mensen kunnen via een AR headset zoals de HoloLens of Magic Leap, een VR headset zoals de Oculus Quest of gewoon via het web in een virtuele ruimte met elkaar samenwerken. Iedereen maakt een avatar aan via een foto en die lijkt ook echt goed. Vervolgens kan je een space aanmaken en daar mensen voor uitnodigen die dus ongeacht het device daar kunnen samenwerken. Je kunt uiteraard praten met elkaar, 3D-objecten toevoegen en bekijken, Posts-it’s plaatsen, tekeningen maken, afbeeldingen zoeken via het web en degenen via het web aanwezig zijn, kunnen hun scherm delen.
Ik heb het uitgeprobeerd en het werkt echt fantastisch. Ik heb geen AR-headset dus heb het mijn Oculus Quest getest. In de onderstaande video zie je hoe het werkt in VR: ik sta volledig in een virtuele ruimte. Met AR kun je alle objecten, zoals de afbeeldingen, 3D-modellen en post-it’s, maar ook hologrammen van de andere deelnemers in je eigen kamer zien. Ik maakte twee accounts aan zodat ik ook snel iemand kon uitnodigen die via het web meedeed. In VR werkt dat prima en zie je een video-callscherm. Vanaf het web zelf vond ik het maar stroperig werken. Maar goed dat dit de toekomst is van het op afstand werken lijkt mij wel duidelijk. Probeer het zelf uit en zie hier ook een video met meerdere deelnemers.
2. TikTok gaat Snapchat achterna en komt met AR advertentie format
Snapchat is natuurlijk de koning van camera-marketing met hun sponsored AR Lenses en TikTok kon dan ook niet achterblijven. In Q3 komen zij ook met een advertentie format voor hun AR-filters genaamd ‘Branded Effect’. Wat interessant is omdat TikTok enorm groeit, maar ook omdat de video’s van TikTok zichzelf veel beter verspreiden dan Snaps die alleen voor vrienden zijn. TikTok heeft zo rond de 1 miljoen gebruikers in Nederland. Hieronder nog een paar toffe AR-filters die op Douyin (De Chinese TikTok) voorbij kwamen om te laten zien wat de potentie is. Een ervan gebruikt body tracking wat ik tot nu als filter alleen nog op TikTok heb gezien.
3. De app AR Copy Paste kopieert de echte wereld naar je computerscherm
De developer Cyril Diagne heeft een te gekke app genaamd AR Copy Paste ontwikkeld. De app gebruikt AI om objecten in een ruimte te herkennen om ze vervolgens te kopiëren en verwijdert dan automatisch de achtergrond. Je hebt dan een mooi clean uitgesneden plaatje van bijvoorbeeld een stoel. Vervolgens ziet de app waar je je telefoon op het laptopscherm richt en plaatst dan daar het plaatje als laag in bijvoorbeeld Photoshop. Wow, dat is echt magisch en een supersnelle workflow! Meld je aan voor de Beta.
4. E-commerce platform Shopify groeit als kool en innoveert met nieuwe AR-features & experimenten
Shopify is één van al wereld grootste e-commerce platformen met zo'n 1 miljoen webshops en daar heeft de Corona-crisis nog eens eens schepje bovenop gedaan, met in maart en april 62% meer nieuwe webshops dan normaal. Wat vooral tof is om te zien is dat ze op vele fronten blijven innoveren en ook zij zien de potentie van AR binnen e-commerce. Bijvoorbeeld de Size Link tool waarmee je een in AR een virtueel blok met de afmetingen van een product uit een Shopify webshop in huis kan zetten om te kijken of het past. Of navigeren in een winkel via AR. En producten op straat herkenen via AI en direct informatie over het product krijgen.
5. Kunstenaars Damien Hirsi en Olafur Eliasson vrolijken onze lockdown op met AR-kunst
Damien Hirst is een samenwerking aangegaan met Snapchat om zijn iconische spin art tot leven te brengen. Met de Snapchat Lens kan je een draaiende witte schrijf overal in je huis plaatsen en bepalen welke kleuren verf en hoeveel je erop laat vallen. Tof gedaan. De kunstenaar Olafur Eliasson heeft een AR-project WUNDERKAMMER gelanceerd en zijn werk zoals grote regenbogen en vuurballen zijn te downloaden via de app Acute Art.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle.
*je hebt wel een oculus quest nodig