De Chinese techreus Alibaba gaat zijn e-commerceplatform Tmall ook in Europa beschikbaar stellen. Alibaba is hier al langer actief met Aliexpress, dat vooral bekendstaat als een platform waarop onbekende merken goedkope producten verkopen. Tmall is juist een platform dat gebruikt wordt door bekende merken als Ikea en Gucci om hun onlineverkopen te vergroten.
Online warenhuis
De Tmall-webwinkel is nog niet toegespitst op Europese gebruikers. Alibaba brengt daar verandering in met een test in Spanje, meldt Alibaba-voorzitter Michael Evans op een technologiebeurs in Parijs. Later komt Tmall in heel Europa beschikbaar, schrijft Reuters. De focus van Tmall komt op de verkoop van 'lokale' merken aan 'lokale' consumenten. Een nogal vaag gegeven, want hoe lokaal is een merk als Ikea - dat in heel Europa actief is? Duidelijk is de ambitie om van Tmall een online warenhuis te maken waar de consument van alles kan kopen, van make-up en keukengerei tot een nachtkastje en schoenen. Een concurrent voor Amazon dus, maar ook voor het Nederlandse bol.com.
Volgens Alibaba komt Tmall hier beschikbaar naast Aliexpress, de webwinkel met vooral exotischere producten, scherpe prijzen en langere verzendtijd vanuit China. Hoewel de techreus geen officiële reden geeft om Tmall juist nu naar Europa te brengen, kan de beslissing samenhangen met verschillende negatieve factoren. Zo is de beurswaarde van Alibaba de afgelopen tijd ingezakt, is de groei afgevlakt en houdt de Chinese overheid het megabedrijf (omzet Q1 2023: 30 miljard dollar) scherp in de gaten.
Taobao
Alibaba exploiteert Tmall overigens al langer in thuisland China, samen met Taobao. De webwinkels boekten daar de afgelopen jaren goede resultaten, onder andere door de ceo's producten te laten aanprijzen in videolivestreams. Een gevoelig iets in China: een influencer met 170 miljoen volgers die op Taobao een Unilever-ijsje in de vorm van een tank aanprees, verdween daarna van het internet.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!