Meta's zogeheten Advantage Plus-programma neemt adverteerders werk uit handen door vooraf ingestelde campagnebudgetten in een eigen tempo en op een zo effectief mogelijke manier uit te geven op Facebook en Instagram. Artificiële intelligentie (AI) helpt hierbij, en doet dit volgens Meta hartstikke goed. Een groep adverteerders bestrijdt dit in een uitgebreid artikel van The Verge en zegt dat de AI-tools leiden tot een veel hogere cost per impressions en slechte campagneresultaten.
Zelf weer campagnes draaien
Zo stelt de medeoprichter van een Amerikaans marketingbureau dat het Advantage Plus-programma binnen enkele uren al 75 procent van zijn dagelijkse advertentiebudget opmaakte. Dat had hij niet erg gevonden als er goede resultaten tegenover stonden, maar de marketingdirecteur claimt dat - voor twee aparte campagnes - de cost per impressions tien keer zo hoog was; ruim 250 dollar in plaats van 28 dollar.
Andere adverteerders en marketeers herkennen zich in het hierboven geschetste beeld, schrijft The Verge. De geautomatiseerde advertentiestrategie van Meta is veel duurder in gebruik en levert aanzienlijk minder goede resultaten op. Sommige adverteerders zijn daarom gestopt met Advantage Plus en teruggegaan naar zelf campagnes instellen en beheren. Andere adverteerders hebben Meta volledig de rug toegekeerd, ook omdat ze stellen dat de techreus de problemen bagatelliseert en slecht reageert op hulpverzoeken. Dat komt, schrijven meerdere techmedia, omdat Meta vorig jaar veel klantenservicemedewerkers ontslagen heeft. Adverteerders praten nu vaker tegen een chatbot.
Meta herkent zich niet in het beeld dat The Verge schetst, meldt een woordvoerder aan de techsite. De technologiereus zegt dat het overgrote deel van de adverteerders tevreden is over Advantage Plus en dat er onlangs 'enkele bugs' zijn opgelost die de AI-oplossingen beter gemaakt hebben.
Meta verdient meer aan advertenties
Advantage Plus is sinds eind 2022 beschikbaar en kreeg oorspronkelijk veel positieve reacties. Vorig jaar nam het enthousiasme over Meta's AI-tools verder toe, schrijft The Verge.
Om onduidelijke redenen presteert het programma sinds een paar maanden veel minder goed. Dat is vervelend voor getroffen adverteerders, maar niet voor Meta. Het techbedrijf meldde vorige week bij zijn kwartaalcijfers dat de omzet uit advertenties ruim 35 miljard dollar bedroeg, liefst 27 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2023. De financieel directeur van Meta zei bij de kwartaalcijfers dat Advantage Plus 'een sterke groei noteert' en gemiddeld leidt tot een daling van 28 procent in de cost per click.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!