Accenture Innovation Awards Concept van de Week – Social Blueprint: meer bewust van social media

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Social media kunnen bedrijven maken en breken. Eén tweet kan een enorme impact hebben op het imago. Net als andersom – zoals ziekgemeld feestfoto’s op je wall plaatsen, terwijl je baas mee kan kijken. ontwikkelde Social Blueprint: een training waarmee werknemers spelenderwijs de social media-etiquette onder de knie krijgen. Ideaal voor bedrijven die social media goed willen verankeren in de organisatie.

Momenteel hoort Social Blueprint bij de top 10 met de meeste social votes van alle deelnemers aan de Accenture Innovation Awards 2012, maar liefst 132. Woensdag 15 augustus sloot de inschrijving, dan kan de race om de meeste Twitter-, Facebook- en LinkedIn-stemmen echt beginnen. Onderaan mijn blog meer info daarover.

Hoe hoort het ook alweer? Overal waar mensen samen zijn gelden beleefdheidsregels en omgangsvormen. Het relatief korte bestaan van social media betekent geenszins een vrijbrief om alles wat in je opkomt de ether in te slingeren, hoe verleidelijk dat soms ook is. Integendeel – de snelheid en onherroepelijkheid vragen juist om bijzondere aandacht. Yigal Roos, commercieel directeur: “Fortress Social Branding is een social media-partner die elke organisatie kan helpen om social media een volwaardige plaats in de organisatie te geven.”

Moet geen moetje zijn
Social Blueprint is een e-learning tool waarmee je je leert gedragen op social media op een manier die past bij de organisatie. Yigal : “En dat op een speelse manier. Wat mij opvalt is dat bedrijven allerlei ‘guidelines’, ‘policies’ en ‘terms and conditions’ hebben. Met workshops en trainingen moet dat allemaal tussen de oren van de medewerkers terechtkomen. Waar vaak, vanwege het verplichte karakter, weinig van terechtkomt. Social Blueprint biedt daarvoor een gamification-oplossing.”

Hoe werkt het spel?
Social Blueprint werkt met vragen. Social media-specialisten van Fortress schrijven samen met de opdrachtgever de content. Elke vraag wordt ingeleid met een situatieschets, bijvoorbeeld: moet je wel of geen vrienden worden met je baas op Facebook? Dit wordt ondersteund in woord en beeld, en vervolgens kies je het antwoord dat het beste bij je past. Yigal: “Uit een database met alle medewerkers verwerken we hun namen in de antwoorden. Zo zie je dus dat Joop van ICT antwoord B heeft gekozen en dat Ellen van communicatie voor A gaat. Je scoort punten op basis van tijd en juistheid. Na elke vraag krijg je feedback over het gegeven antwoord, zo leer je dus van je antwoorden.”

Wel of geen vrienden worden met je baas op Facebook?
De feedback op de voorbeeldvraag luidde: “Bijna twee derde van de Nederlanders laat zijn baas niet toe als vriend op Facebook. De terughoudendheid naar de baas groeit naarmate de werknemers ouder worden. Zeker driekwart van de 55-plussers gaat niet in op vriendschapverzoeken van de chef. Amsterdam RAI laat jou vrij in de keuze, maar bedenk dat wanneer je jouw leidinggevende toevoegt jij hem of haar deelgenoot maakt van wat je online doet.”

Primeur voor RAI Amsterdam
Dit voorjaar ging Social Blueprint voor het eerst van start: bij Amsterdam RAI. Met jaarlijks meer dan twee miljoen bezoekers is het een van de grootste Europese evenementencomplexen. Amsterdam RAI onderkent het belang van social media om de reputatie te behouden en versterken. Om de achthonderd werknemers, zowel vast als flex, dezelfde bedrijfsvisie te laten uitdragen, besloot Amsterdam RAI in zee te gaan met Fortress Social Branding – dit in plaats van het voltallige personeelsbestand op cursus te sturen. Iedereen kon tegelijkertijd snel aan de slag– tussen de bedrijven door.

Hoog leerrendement
Yigal: “Het management verlootte op een gegeven moment als extra stimulans een iPad voor de werknemer met de hoogste score. Het werd een echte hype onder de medewerkers en dat is precies het doel. Meer dan de helft van de medewerkers had het spel gelijk de eerste week gespeeld. RAI Amsterdam koos ervoor de game tussen de tien en vijftien minuten te laten duren. Het bleek dat na drie keer spelen de kennis met zo’n 20% toenam. Het leerrendement is hoog: doordat de game diverse lagen heeft komen steeds andere vragen voorbij.”

Hack-actie leidt tot buzz
Joost van Eupen, marketing- en communicatiemanager bij Amsterdam RAI, laat weten: “Ondanks of misschien wel juist dankzij het feit dat we dezelfde obstakels tegenkwamen als in de echte wereld werd Social Blueprint een succes. Het spel werd gehackt – we zagen dat vooral als blijk van hoge betrokkenheid van medewerkers. Hierdoor ontstond veel buzz over het spel, en dat heeft het bereik helpen vergroten. Hoe dan ook hebben we social media onder de aandacht gekregen van collega’s, daarmee is het bedrijfsdoel bereikt.”

Een fractie van de tijd
Fortress Social Branding biedt in feite een nieuwe manier van leren. Waar voorheen workshops nodig waren, kunnen nu trainingsprogramma’s als Social Blueprint ingezet worden. Voor honderd procent, of als aanvulling op een cursus. Yigal: “Uiteraard hangen de kosten sterk af van de wensen van de organisatie. Social Blueprint kost per medewerker een fractie van de tijd die hij anders zou investeren in een cursus. Dan heb ik het dus over manuren en reken ik nog niet eens de kosten voor een workshop mee. Met ons concept werk je op een kostenbesparende, aansprekende manier aan bewustwording van de impact die social media hebben. Medewerkers kunnen het spel overal spelen in een verloren kwartiertje.”

Toekomstplannen
Fortress Social Branding is inmiddels in gesprek met diverse geïnteresseerden: verzekeraars, banken, retailers. Yigal: “Steeds willen we helpen om social media naar een hoger niveau te tillen en helpen de kracht van medewerkers in te zetten om bedrijfsdoelen te halen. Het concept richt zich nu vooral op richtlijnen voor social media. Maar dat kunnen in de toekomst ook andere richtlijnen zijn.”

Accenture organiseert in 2012 de Innovation Awards in vijf verschillende industrieën. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt doen mee aan de competitie. De inschrijving sloot op 15 augustus 2012.

Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. De prijsuitreiking vindt op 8 november plaats op het Accenture Innovation Event.Kijk voor meer informatie op .

Wil je op Social Blueprint stemmen voor de Publieksprijs? Dat kan. Bij de Accenture Innovation Awards 2012 is de stembus voor de Publieksprijs nu al geopend. Elke tweet, share en like vanaf de op de Innovation Awards-website, telt als één stem. Wordt jouw favoriet genomineerd door de jury, dan wegen alle publieksstemmen mee.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie