Aan visie ontbreekt het trendsetter en lifestyleblogger Nalden en zijn vaste businesspartner Damian Bradfield niet. ‘Connecting brands with fans’ bijvoorbeeld. En ‘put a bit of love back in advertising’. Of wat dacht je van ‘online is nu een dode ruimte, met onze projecten willen wij deze ruimte veranderen in een creatieve ruimte’. Op het blog nalden.net, op wetransfer.com en in de door hen opgerichte incubator Present Plus hebben deze visies gestalte gekregen. Tijd voor Kuvva, een nieuw concept van de heren.
Met Kuvva kun je je digitale leven stylen. Geef je op de site aan gestyled te willen worden door Kuvva, dan plaatsen zij gedurende die week elke dag een nieuwe wallpaper op je Twitteraccount. Elke dag krijgt het dan een nieuwe look met fraaie wallpapers van designers. Immers, zoals ze zelf zeggen: ‘first impressions count!’. Deze week is de eer aan de wereldwijd geprezen Noorse designer Magnus Voll Mathiassen. De goede kwaliteit van de wallpapers is volgens Damian de belangrijkste reden voor het succes van Kuvva, winnaar van ‘ the best b2c start-up’ bij the Start Up Rally van The Next Web.
Kuvva gaat zich snel uitbreiden
Momenteel is Kuvva er alleen voor je Twitteraccount. Met het oog op de doelgroep van Kuvva is dat een logische keuze. Damian omschrijft deze doelgroep als de digital native. Nalden is hiervan een boegbeeld. Damian: “Digital natives besteden veel tijd online, zijn sociaal heel actief en willen graag coole dingen online delen.” Maar met de lancering van Kuvva voor Tumbler, en – volgende week – Facebook en je desktop, en Android in augustus wil Kuvva een platform voor iedereen worden. In 2012 staat tv op de planning. “Alles komt neer op eenvoud. We maken het zo simpel mogelijk. Met een druk op de knop heb je een nieuwe look, ontworpen door de beste creatieven”, aldus Damian.
Kwalitatief hoogstaande advertenties
Het businessmodel, dat Nalden al een aantal keer in DWDD aan Matthijs heeft uitgelegd , wordt straks op Kuvva toegepast. Hoe zat ‘t ook weer? Op nalden.net en wetransfer.com – een onlinedienst waarmee je gemakkelijk grote bestanden kunt versturen – plaatst hij een vette wallpaper, die te downloaden is. Catch: de wallpapers zijn eigenlijk kwalitatief hoogstaande advertenties van merken als Nike en Universal. Samen met ontwerpbureau Momkai bedacht Nalden deze vorm van wallpaperadvertising.
Uitknippen en ophangen
Kuvva gaat binnenkort partnerships aan met grote merken om achtergronden te ontwerpen. Schaadt dat niet de exclusiviteit en originaliteit? Damian. “Op wetransfer.com en nalden.net hebben we bewezen dat het werkt. We gaan ook op Kuvva niet adverteren met ‘tomatensoep, deze week één euro’ We richten ons op merken die het reclamebudget anders besteden aan outdooradvertising en advertenties in glossy’s als GQ.” Aantrekkelijke beelden verzekerd dus. Van groot belang, want Kuvva werkt volgens een cost-for-action-model. Damian: “Wij geloven niet in click through rate en cost per mille. Wat wij introduceren is een cost per action-model. Als iemand jouw wallpaper liket op Facebook is dat een actie. Als hij jouw wallpaper op zijn desktop opslaat, is dat het equivalent van een advertentie uit een tijdschrift knippen en thuis ophangen. Je betaalt bij ons voor echte actie in plaats van ‘de klant heeft ‘t misschien gezien’.
Ontwerpers ontdekken
Zo veranderen Damian en Nalden het reclamelandschap, met deze initatieven en in hun werkzaamheden bij incubator Present Plus. “We willen merken met fans verbinden. Als een wallpaper weinig gedownload wordt, dan moet het bedrijf werken aan de creativiteit en verbintenis met potentiële fans. Een bijeffect is dat merken creativiteit weer gaan waarderen en designers gaan inschakelen om ze te helpen. Zo krijgen ontwerpers de kans om ontdekt te worden. En dat brengt Kuvva weer bij het oorspronkelijke doel: creatieve ruimte online scheppen.”
Accenture organiseert in 2011 voor de vijfde keer de Innovation Awards voor de Media, Communications & High Tech-sector. Nieuwe, innovatieve, veelbelovende concepten, jonger dan drie jaar en gelanceerd op de Nederlandse markt kunnen meedoen aan de competitie. Elke week bespreek ik op Molblog een opvallend concept dat zich heeft ingeschreven. Of deze kanshebber werkelijk de Blauwe Tulp in de wacht weet te slepen, is uiteraard aan de jury. Naast media-, communicatie- en hightechconcepten is het dit jaar voor het eerste mogelijk in vier andere sectoren in te schrijven. De prijsuitreiking vindt in november plaats op het Accenture Innovation Event.
Kijk voor meer informatie op de website. En weet je een concept waarvan je denkt: dat is nu echt een kanshebber voor de Blauwe Tulp, aarzel niet en tip het meteen. Je kunt aansprekende concepten ook tweeten.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!