8 verrassende cases waar virtual reality echt iets toevoegt

Zo kun je de eigenschappen van virtual reality gebruiken om een goed concept neer te zetten.

Vorige week was het VR-event van Kaliber en Adformatie.  In onze presentatie gingen wij (Hugo van de Hoef en ikzelf) als creatief team van Kaliber in op de vraag, hoe Virtual Reality een concept kan versterken. Daarbij lieten we acht cases zien als voorbeeld.
 

1. Rondkijken

Mensen die een VR-bril opzetten gaan gelijk rondkijken. Gewoon, omdat het kan. Een Russische organisatie, die slachtoffers van huiselijk geweld helpt, heeft content ontwikkeld dat hier slim gebruik van maakt. Je zit aan tafel en er verschijnen letters in beeld die je automatisch gaat volgen. Nu gebeurt precies wat er in de echte wereld ook gebeurt. Je kijkt weg van huiselijk geweld want als je op de vrouw blijft letten, zie je dat ze een blauw oog heeft. Het rondkijken verterkt de boodschap en het inzicht.
 

2. Transitie

Met VR vindt een transitie plaats van de echte naar de virtuele wereld. Het biermerk Old Irish gebruikt deze transitie om haar boodschap kracht bij te zetten. Het vroeg mensen op straat of ze kennis wilden maken met Ierland. De deelnemer vliegt vervolgens virtueel over het Ierse landschap en belandt in een pub. En dan gebeurt het: de hele kroeg inclusief acteurs, wordt in werkelijkheid om de deelnemer heen gebouwd. In de virtuele wereld krijgt de deelnemer ruzie met een hooligan. Dan vragen ze of de deelnemer zijn bril will afzetten... en staat deze hooligan in de echte wereld ook tegenover hem! Met Old Irish lijkt het alsof je echt in Ierland zit.
 

3. Aangepast

In VR kun je werelden maken die niet bestaan, maar ook jouw bestaande wereld aanpassen. Een mooi voorbeeld is de case van de Zweedse internetprovider Ume. Hierbij zijn camera’s op de VR-bril geplaatst die echt vanuit het perspectief van de drager filmen. Dit first person beeld wordt realtime aangepast. De bedoeling was mensen te laten ervaren hoe het is om in de echte wereld met lag - vertragingen tijdens internetgebruik - te leven. Je ziet alles net iets later gebeuren dan het in de echte wereld plaatsvindt. Een ei koken, ping-pongen; het gaat faliekant mis. Als we lag offline niet accepteren, waarom online dan wel?
 

4. Sociaal

VR wordt veelal als een asociaal medium beschouwd.  Er ontstaan echter steeds meer toepassingen om mensen in de virtuele wereld samen te laten komen. Samsung zorgt met Bedtime Stories dat ouders ook op afstand hun kind kunnen voorlezen. Ouder en kind ontmoeten elkaar in de virtuele wereld en worden echt onderdeel van het verhaal. Ze kunnen er voorlezen en samen met hun kind spelletjes doen. Past perfect bij de missie van Samsung, het verbinden van mensen.

 

5. Zintuigelijke ervaring.

Omdat je met een VR-bril bent afgesloten van de echte wereld kunnen we zonder dat je het ziet dingen toevoegen om het effect van VR te versterken. Merrell Capra verkoopt bergschoenen voor thrill-seekers. Hun naam is ook afgeleid van een berggeit. Dit dier weet zich te redden op onmogelijk bereikbare plekken. Eenzelfde ervaring krijgen klanten met een geweldige VR-ervaring. In de fysieke wereld zijn diverse props aanwezig die zorgen dat je je op een berg waant.
 

6. Intens

VR kan je echt laten opgaan in de ervaring. In elke casebeschrijving komt de term immersive dan ook minimaal één keer voor. De Mars Experience is een intense ervaring van Lockheed Martin. Zij willen kinderen inspireren door te laten zien dat alles mogelijk is. Voor dit doel hebben ze een oude schoolbus omgetoverd tot een VR-installatie. De bus heeft schermen in plaats van ramen en rijdt zogenaamd op Mars. Alles wat de bus in de fysieke wereld doet, zoals bochten maken, gas geven en stoppen, doet hij ook in de virtuele wereld. Het is een VR-ervaring die kinderen gezamenlijk meemaken en die de fysieke en virtuele wereld perfect combineert. 

 

7. Interactie

Interacteren in de virtuele wereld heeft iets magisch. Hoe klein ook. Google Tilt Brush is een app waarmee je in 3D kan tekenen en ook echt om je creatie heen kan lopen. Mountain Dew is partner van de NBA en heeft in het All-Star Weekend (midden in het seizoen, met events, tentoonstellingen e.d.) met behulp van Tilt Brush de interactieve All-Star Experience gemaakt. Opkomende kunstenaars maakten kunstwerken die bezoekers kunnen bekijken in VR. En ze kunnen ook zelf aan de slag.

 

8. Verplaatsen

VR verplaatst je naar een andere wereld. Dit is op zich al krachtig. Maar het is nog krachtiger als gebeurt op een manier die in de fysieke wereld niet mogelijk is. Expedia heeft samen met St. Jude Children’s Research Hospital virtual reality gebruikt om kankerpatientjes om de dromen die deze kinderen niet meer kunnen realiseren, virtueel werkelijkheid te maken. Door de video op alle wanden van de kamer te projecteren voelt het alsof ze er echt zijn. Expedia wordt zo een virtuele reisorganisatie.

 

;s Research Hospital

De volledige presentatie met nog 8 cases binnen de genoemde eigenschappen

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie