Adverteren kan nog steeds niet op Threads, het nieuwste socialmediaplatform van Meta. Maar dat wil niet zeggen dat je het platform als merk links moet laten liggen. Op organische wijze kun je namelijk ook een groot publiek bereiken en betrekken, stelt het platform. Daarom deelt het vijf tips om succesvoller te worden op Threads.
Threads opnemen in je socialmediastrategie kan boeiend zijn omdat het platform inmiddels meer dan 200 miljoen gebruikers heeft, ook uit Nederland. Omdat adverteren vooralsnog niet kan, kun je als account enkel groeien op een organische manier. En dat is doorgaans door met regelmaat leuke of boeiende berichten te delen. Maar hoe vaak? Op welke dagen? Waarover? Deze en meer vragen beantwoordt Meta op een speciale vraag-en-antwoord-pagina.
1. Post 2 tot 5 keer per week
Wat is de ideale frequentie om berichten te delen? Meta zegt twee tot vijf keer. Frequent berichten plaatsen op Threads heeft een positieve impact op het aantal impressies van je berichten, stelt Meta.
2. Vergeet het weekend niet
Berichten delen kan op elke dag van de week, benadrukt Meta. De mythe dat je beter niet in het weekend kunt posten omdat het algoritme die berichten minder onder de aandacht brengt, klopt niet. Meta noemt het weekend een goed moment om een bericht of twee te delen. Gebruikers zijn namelijk gewoon actief in het weekend, dus er is ook behoefte aan nieuwe content.
3. Deel berichten die gesprekken op gang brengen
Wat voor type berichten kun je als merk het beste delen op Threads? Het algoritme houdt van berichten die gesprekken op gang brengen. Dat kan zijn omdat de post een vraag stelt waar mensen op antwoorden, een stelling waar meningen over gedeeld worden of een mijlpaal die felicitaties oplevert. Zo zijn er meer type berichten die tot antwoorden van gebruikers leiden.
Volgens Meta doen berichten uit onderstaande categorieën het goed op Threads. Wie goed kijkt, ziet dat het bijna álle mogelijke categorieën zijn behalve nieuws en politiek. Meta heeft al eerder aangegeven dat het platform minder aandacht besteedt aan het delen van nieuws en politieke opvattingen.
- TV & Movies
- Photography
- Books & Literature
- Fashion & Style
- Fitness & Workouts
- Sports
- Music
- Food & Drink
- Beauty
- Technology
- Travel & Leisure
4. Antwoord op andere gebruikers
Een andere factor die bijdraagt aan organische groei en meer bereik op Threads, is het antwoorden op andere gebruikers. Dat kan zijn: reageren op reacties onder je eigen post. Maar ook reageren op berichten van anderen. Het Threads-algoritme houdt van accounts die het socialmediaplatform gebruiken in plaats van accounts die er enkel berichten op plaatsen.
5. Laat je helpen door AI
Artificiële intelligentie (AI) kent risico's en kansen voor sociale media. Dat weet Meta als eigenaar van Threads, WhatsApp, Instagram en Facebook beter dan wie dan ook. Makers kunnen zich door AI laten helpen bij het bedenken van passende hashtags bij Threads-berichten. Geruchten dat het algoritme die hashtags herkent en berichten daarom minder breed deelt, kloppen volgens Meta niet. Het bedrijf stelt dat AI-gegenereerde hashtags gewoon zijn toegestaan.
Meta is sowieso niet vies van AI op zijn socialmediaplatformen. Het bedrijf roept zijn gebruikers regelmatig op om mooie AI-afbeeldingen te genereren en te delen met anderen. Die boodschap slaat de plank wel eens mis. Laatst bijvoorbeeld, toen het Noorderlicht op veel plekken zichtbaar was. Meta riep gebruikers die het Noorderlicht gemist hebben op om via AI afbeeldingen met het Noorderlicht te genereren, want die zijn misschien nog wel mooier. Veel gebruikers en socialmediaexperts gaven aan dat het Noorderlicht meemaken en fotograferen een authentieke ervaring en herinnering is, en niet te vergelijken is met een nep-afbeelding laten genereren door slimme software.