1. Platte afbeeldingen komen tot leven in augmented reality
Wauw! De Universiteit van Washington heeft een methode ontwikkeld waarmee een 2D-beeld tot leven komt in augmented reality. Of het nu een foto is van een voetballer, een schilderij van Picasso of een albumcover van de Beatles; UW Reality Lab doet het in een paar seconden. Interessant want 3D modelleren is erg tijdintensief. Lees het artikel of bekijk de fascinerende video.
2. Blippar failliet en meer tegenvallers
Ondanks alle vaak prachtige dingen die tech-spelers ontwikkelen, heeft de AR-industrie het economisch zwaar. Headsetfabrikant Meta Glasses heeft driekwart van zijn personeel op non-actief gezet en de Osterhout Design Group, bekend van de R9 headset, is failliet. Maar de grootste tegenvaller was wel het faillissement van Blippar. Het lukte de AR machine vision start-up niet om genoeg geld te verdienen. Lees een analyse op Venture Beat. Echt zonde, want deze AR-pionier heeft wel de weg geplaveid voor andere bedrijven. De oprichters van Layar willen hun bedrijf nu terugkopen van Blippar. Benieuwd wat dit jaar ons gaat brengen.
3. Snapchat blijft uitbreiden met AR lenzen
Snapchat blijkt uitbreiden in het aanbod lenzen met AR features. Met de Lens Challenges kunnen Snappers anderen uitdagen om een gekke snap met een bepaalde lens te delen. Zoals? Nou, bijvoorbeeld een liedje meezingen cq lip syncen of een grappig dansje doen. Verder zag de Big Ben lens tijdens de feestdagen er te gek uit. Voor het eerst trouwens dat Snap zo uitgebreid gebruik maakt van het tracken van een groot object. Zie alle stories van Big Ben op de map.
4. Nickelodeon laat kinderen AR-experiences verzamelen
Nickelodeon biedt haar jeugdige kijkers de mogelijkheid om met AR tv-series te verrijken, en wel met de second screen app Screens Up. Tijdens oudejaarsavond werd de feature uitgebreid ingezet tijdens de uitzending van The Loud House. Zodra een bepaalde illustratie in beeld kwam, konden kijkers met de camera AR-stickers inlocken en zo personages unlocken. Leuk!
5. Pokémon Go brengt mensen naar buiten
Pokémon Go bracht hordes mensen op de been bracht om op Pokemons te jagen. Die sociale impact zetten ze ook in door speciale events te organiseren, waarbij spelers van de AR-game worden aangemoedigd om naar buiten te gaan en zich daar in te zetten voor het goede doel. Zo werden nationale parken bezocht, waardoor jongeren in aanraking kwamen met de natuur van hun land. Maar ook werd afval opgeruimd en voedsel is opgehaald voor daklozen. Mooi, hoe zo’n game mensen in beweging krijgt om iets sociaals te doen. Bekijk alle cijfers.
Lees meer en schrijf je in
Lees ook eerdere 'Alles Augmented' posts of schrijf je in voor mijn tweewekelijkse AR nieuwsbrief.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!