Premium

10 doeltreffende tips voor de zwalkende PR-afdeling van de KNVB

Kopstukken uit het vak geven perschef Chris van Nijnatten advies

De persco van de KNVB was het voorlopig dieptepunt in een lange reeks (communicatie-) blunders.

Vier kopstukken uit het vak geven perschef Chris van Nijnatten gratis advies.

‘Speel niet op de man, maar op de bal’

Jan Driessen, Q-A Communicatieadvies:

1. Bereid een belangrijke persconferentie voor zoals een belangrijke wedstrijd: bepaal zorgvuldig de strategie; formuleer gedetailleerd alle antwoorden op denkbare stappen van de tegenpartij; de pers; train je suf op al die mogelijke aanvallen en kansen.

2. Wees niet te star aanvallend maar buig soepel mee.

3. Speel niet op de man, maar op de bal!

‘Neem de kritiek serieus en jezelf wat minder’

Bartho Boer, directeur Communicatie NS:

Goede persconferenties over lastige onderwerpen vragen om de juiste mix van zelfrelativering en zelfvertrouwen. Het is aan de communicatieadviseur om die balans aan te brengen.

Om met dat laatste te beginnen: het vertrouwen in het team, de leiding en de organisatie van een sportploeg hangt altijd samen met de sportieve prestaties. De echte reputatiemeter is de positie op de ranglijst. Het moet op het veld, in de kleedkamer en op het trainingsveld gebeuren. Niet in de perszaal. Zit het tegen? Dan stapel je als organisatie snel fout op fout. Een sportief probleem wordt een organisatieprobleem, en dan neemt het zelfvertrouwen af. Ineens heb je er een communicatieprobleem bij en lijkt alles af te hangen van die ene persconferentie. Als het op goed communiceren aankomt, zoals voor de KNVB in dit geval, geldt maar één devies: voorbereiden en oefenen. De kunst is om niet te verkrampen, maar gewoon jezelf te blijven. Een professionele communicatieadviseur kan daarbij helpen.

Praktische tip voor lastige persconferenties:

1. Houd het kort. Geen ingewikkelde verhalen over koppels met complementaire competenties en vraag-en-antwoordsessies waar niemand een touw aan vast kan knopen. Sta open voor vragen, maar zet er ook een keer een punt achter.

2. Relativeer jezelf. Wat is er mis mee om te zeggen dat je het misschien beter had moeten doen? Geef gewoon toe dat je hard werkt, je best doet, er van baalt dat het niet lukt en het vreselijk vindt dat het dan ook nog eens mis gaat bij de zoektocht naar een nieuwe bondscoach. Waarom is dat zo moeilijk? Neem de kritiek serieus, en jezelf wat minder. Laat zien dat het niet om jou draait, maar om het Nederlands Elftal en vertel wat je er aan doet om het WK te halen. Voor Nederland en voor iedereen die van voetbal houdt. Dan gaan mensen ook een beetje van jou houden, zelfs al bak je er op dit moment even niks van. Want dat is het mooie van sport, morgen kun je weer de winnaar zijn. Zul je zien dat de communicatie ineens weer op rolletjes loopt.

‘Stop met het AD als eerste lijntje’

Jeroen van Seeters, Hill + Knowlton Strategies:

1. Op inhoud: reconstructie en vooruitblik. Durf een eigen reconstructie van de feiten van de afgelopen periode van Hiddink, Blind, De Jong, Van Breukelen te geven - met daarin twee belangrijke elementen: mea culpa (‘daar hebben we fouten gemaakt’) en een eindbeeld (‘uiteindelijk een stabiel team met opdracht gedragen door het Nederlandse voetbal en het Nederlandse publiek’). We zijn immers een Bond van Verenigingen. Durf hieraan de eigen positie ondergeschikt te maken. Belangrijker dan fouten maken is hoe je er mee omgaat. Fouten vragen om excuus en om ingrijpen – laat in reconstructie en eindbeeld zien waar en hoe je dit deed en doet.

2. In vorm: het hol van de leeuw. Decosseaux licht bovenstaande persoonlijk, met geduld en met incasseringsvermogen in Voetbal Inside. Nu schittert de KNVB door afwezigheid. Spannend, maar een eerste zet. Niet één keer, maar vaker, indien mogelijk. Stop ook met het AD als eerste lijntje – varieer meer en doe dit zichtbaar. En dan maar hopen dat Robben en Klaassen ons naar Rusland loodsen.

‘Geef perschef Chris van Nijnatten een spoedcursus strategische communicatie’

Jaap Stalenburg, sportjournalist en communicatieadviseur:

1. Media-afdeling opnieuw inrichten met onder meer strategen die kunnen monitoren via de nieuwe media en snel mogen schakelen.

2. Meer mandaat voor zelfstandig communicatiebeleid.

3. Perschef Chris van Nijnatten een spoedcursus strategische communicatie en crisiscommunicatie laten volgen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie