Angst 4
Een creatief directeur/eigenaar van een agentschap zei tegen zijn angstige klant: ‘als je straks angstig in het vliegtuig naar huis toe vliegt, dan betekent dit waarschijnlijk dat de kans bestaat dat de film heel goed zal zijn.’ Dit en geen andere waren zijn woorden om zijn ‘belangrijkste’ klant te kalmeren, te troosten. Uiteraard werkte het niet en leefden we vanaf dat moment op voet van oorlog met de klant, maar ergens, heel diep, zit er een stukje waarheid in zijn woorden. Als een klant happy op de set zit te grinniken, of erger nog, happy dromend naar huis toe vliegt, dan voorspelt dit niet veel goeds voor het project. Vaak is de film dan een soort van ‘kerk in het midden houden’ onding, een project waar iedereen water bij wijn deed om niemand tegen het hoofd te stoten, noch de kijker, noch de klant, noch niks. Op dat moment hebben we ‘onderhoudsreclame’ gemaakt, een bevestiging voor de consument dat hij er goed aan doet om dit wereldwijd product te nuttigen/dragen/kopen.
Dus het soort film dat ik automatisch HAAT als ik ze op televisie of op het net zie passeren.