Op maandagavond 9 september om 19:45 presenteerde Volkswagen op de IAA, de autobeurs van Frankfurt, haar nieuwe koers. In de eerste van een reeks liveshows die via Internet te volgen zijn toonde een van de grootste autofabrikanten ter wereld een nieuwe visie op haar eigen merk, op elektrisch rijden, maar vooral een visie op verantwoordelijkheid. Volkswagen noemde dit moment het begin van haar derde tijdperk met een ambitie om marktleider te worden op het gebied van elektrisch rijden.
Porsche-medewerker
Ik word altijd blij van organisaties, merken, die aan hun logo vasthouden. Volkswagen is zo’n merk. Het Volkswagen-logo bestaat sinds ca. 1937 en is dus zo’n 82 jaar oud. Het logo is een mooi symbool van tijdloosheid en een fantastisch illustratie van het belang van eenvoud. Er doen wat verschillende verhalen de ronde over wie nu echt de geestelijk vader van het beeldmerk is, maar het meest waarschijnlijk lijkt het verhaal dat Porsche-medewerker Franz Xaver Reimspeiss de ontwerper is.
Hij deed met het ontwerp mee in een ontwerpwedstrijd binnen het bedrijf zelf. Naar verluidt leverde hem dat tussen de 50 en 100 Reichsmark op. Het idee voor een ‘volkswagen’ kwam van Adolf Hitler die Ferdinand Porsche vroeg een auto voor het volk te ontwikkelen. Het logo is sindsdien wel wat geëvolueerd, maar het is steeds heel dicht bij het origineel gebleven. Een saillant detail is dat de Britten het logo aanpasten, nadat zij het concern na de oorlog overnamen, omdat het teveel op de nazi-vlag leek.
Tussen 1967 en 1978
Het nieuwe logo van Volkswagen is ontworpen door Volkswagen zelf, door een ontwerpteam onder leiding van hoofd Design Klaus Bischoff. Het lijkt veel op het logo dat tussen 1967 en 1978 gevoerd werd. Tweedimensionaal, met letters die veel ranker zijn en met meer tussenruimte tussen letters en cirkel. De vorm past volgens de ontwerpers beter bij een toekomst van elektrisch rijden. Het was altijd al een krachtig icoon en heeft nu weer een moderne uitstraling die beter past in een digitale wereld.
Het kleurpalet van blauw en wit is uitgebreid met een extra blauwtint. En het logo op de auto’s wordt in de toekomst verlicht.
De presentatie op de IAA stond bol van de woorden ‘duurzaamheid’ en ‘verantwoordelijkheid’. Volkswagen wil menselijker zijn, vriendelijker. Die nieuwe waarden vormen de basis voor het logo, een nieuwe beeldtaal, waar we de komende tijd meer van zullen zien, én de vormtaal van de elektrische auto’s. Nieuw is ook een geluidslogo waarin een vrouwelijke stem te horen is. Ook dat logo moet zorgen voor een toegankelijker, opener en menselijker karakter.
Dieselgate
Deze nieuwe koers komt exact drie jaar na de start van dieselgate. Het bedrijf lijkt met dit nieuwe toekomstbeeld heel expliciet de geschiedenis achter zich te willen laten. De vraag is of dat ook gaat lukken. Heeft Volkswagen haar organisatie intern voldoende op orde en onder controle om met overtuiging de leiding te nemen op het pad van duurzame mobiliteit?
De beurskoers is daarin het meest interessant om te volgen. Consumenten lijkt het minder uit te maken. Dieselgate lijkt Volkswagen wel een paar jaar wat pijn te hebben gedaan in de vorm van afgenomen verkopen. Maar qua marktaandeel heeft het bedrijf nauwelijks geleden en de verkopen zijn alweer op het oude niveau. Ze gaan daar dit jaar zelfs overheen lijkt het.
Dramatische daling beurskoers
De beurskoers daarentegen, is wél dramatisch gedaald door het dieselschandaal. Het bedrijf krabbelt langzaam weer op maar is bij lange na nog niet op het niveau van daarvoor. Volkswagen had dit moment nodig. Een expliciet afscheid van het verleden en een sterke visie op een duurzame toekomst met de ambitie om daar een leidende rol in te nemen. Het wordt interessant om te zien hoe aandeelhouders dat statement waarderen.
Voor nu staat Volkswagen een enorme operatie te wachten. Bij 10.000 vestigingen van dealers en servicepartners in 171 landen moet de rebranding doorgevoerd worden. Dat betekent dat tussen nu en halverwege volgende jaar zo’n 70.000 logo’s vervangen moeten worden. De eerste is vanaf vanavond te zien op de hoogbouw van het hoofdkantoor in Wolfsburg. Als stevig symbool van een duurzame opdracht aan het hele concern.
Roel Stavorinus
Design- en communicatiestrateeg
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!