Overslaan en naar de inhoud gaan

Zweedse mediagroep vecht tegen vooroordelen met sociaal experiment

Het experiment vond plaats in een winkelstraat in het Zweedse Göteborg.
Stampen
Stampen

Stampen Media Group komt met een nieuwe campagne waarin het de strijd aangaat met fake news en filterbubbels, de grootste uitdagingen binnen het hedendaagse medialandschap. Dit leidt namelijk tot meer vooroordelen en polarisatie in de samenleving en om dit tegen te kunnen gaan is er objectieve, welingelichte journalistiek nodig, aldus Stampen. 

related partner content for mobile comes here

Om aandacht te vragen voor dit probleem kwam de Zweedse mediagroep met het sociale experiment ‘Visible Thoughts’. Tijdens het experiment kon het winkelende publiek plaatsnemen op een stoel die in een etalage stond. Hierdoor waren deze mensen voor voorbijgangers zichtbaar, maar ook voor mensen die het hele gebeuren online volgden.

Het was mogelijk om de mensen die in de etalage zaten te ‘labelen’ door een paar vragen te beantwoorden. De antwoorden met de labels werden real-time in de etalage en online weergegeven. Labels als ‘slet’, ‘viespeuk’ en ‘terrorist’ werden zichtbaar.

Meer dan 6.000 mensen deden mee aan het experiment. Doel van de campagne was om het gesprek op gang te brengen rondom vooroordelen en om mensen in contact te laten komen met andere mensen buiten hun eigen filterbubbel om.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Sieg Palme

Sociale experimenten. De zweedse staat en haar propaganda-apparaat zijn er gek op. Blader maar eens terug door de geschiedenis.

Esther Oostrom

Wat is je punt ? Dit lijkt me een goede campagne - van vandaag - met een uitstekend doel - dat past bij vandaag. Wat speelt er nog meer in je hoofd dan ?

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in