Hans Caspers (Semilo): 'Today is tomorrow’s yesterday… ontwikkelingen gaan in sneltreinvaart.' [Visie Mobile 2014]

2013 loopt op z’n einde, nog een paar weken en we kunnen weer terug kijken op een bewogen jaar. Eerder dit jaar gaf ik aan dat 2013 wel eens het jaar van mobiel zou kunnen worden, iets dat al jaren wordt geroepen door de mobiele industrie maar waar ze niet echt succesvol in zijn geweest.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In de laatste maand van het jaar laat MobileMarketing.nl diverse specialisten aan het woord over hun mobile marketing verwachtingen voor 2014

Dit jaar was toch wel anders, de explosieve groei van mobiel die we hebben meegemaakt in 2012 heeft doorgezet. De penetratie van smartphones en tablets klimt naar ongekende hoogten, een groeiend aantal sites ziet meer verkeer via mobiele devices komen dan via de desktop en ook adverteerders kijken voor het eerst in grote getalen serieus naar mobiel.

Het lijkt dus eindelijk te gaan gebeuren! Kunnen we over een krappe maand roepen dat 2013 het jaar van mobiel was? Ik weet het niet, ik denk dat we beter kunnen spreken van het decennium van mobiel. De mobiele revolutie is namelijk al even aan de gang en zal de komende jaren, nog meer dan voorheen, nog sneller vernieuwen en verbazen.

De ontwikkelingen gaan zo snel dat elk jaar al achterhaald lijkt nog voordat het voorbij is. Houd het er dus maar op dat 2010-2020 het decennium is van mobiel.

Wat gebeurde er in 2013?
Zonder al te lang stil te staan bij wat over een twee weken geschiedenis is: Mobiel adverteren werd een moetje bij Google, Facebook liet weten meer te verdienen aan mobiel dan aan desktop, Instagram raakt uit en ook Whatsapp verliest langzaam terrein aan innovatieve nieuwe apps als Snapchat. Ebuddy, al vele jaren Neerlands trots, gaf de pijp aan Maarten en stuurde haar personeel naar Booking.com.

Android pakte een nog groter marktaandeel maar heeft dat eigenlijk alleen te danken aan de bizarre mobiele successen van Samsung. Apple verbaast steeds minder maar weet ondanks het groeiende gebrek aan innovatie toch elke keer weer de langste rijen voor de winkels te genereren. Het was een leuk en bewogen jaar…

Interessanter… wat kunnen we verwachten in 2014? Moeilijk moeilijk…
Ook aankomend jaar zullen de grote fabrikanten (Samsung, Apple, LG, HTC..) weer een grote hoeveelheid smartphones, phablets en tablets introduceren. Meer dan ons lief is waarschijnlijk. Dit typeert ook wel een beetje het probleem, OK dan, de uitdaging van mobiel die we ook volgend jaar nog zullen hebben. Doordat er zo’n wirwar is van verschillende devices en resoluties en daarmee creatieve formaten blijft mobiel adverteren een stuk lastiger dan dezelfde variant op desktop.
En dat is vervelend in een sterk groeiende business waar adverteerders en bureau’s graag willen maar vaak niet weten hoe. Voor uitgevers en exploitanten het moment om te ontzorgen. Wij doen dat steeds meer door een volledig pallet van diensten aan te bieden. Niet alleen de media-inzet maar juist ook de media-creatie, het advies en de strategie. Het trekt de adverteerder over de streep om te kunnen ervaren wat mobiele marketing kan bijdragen aan de overige inzet.

Programmatic trending
Een andere trend die we in 2014 duidelijk zullen gaan zien is de programmatische inkoop. Adservers als MADS en Smart muteren langzaam in SSPs die het aansluiten van trading desk technologieen tot top prioriteit hebben gemaakt. Specifieke mobiele DSPs staan op maar zullen het lastig krijgen om te overleven zodra de grote desktop broers zich op dat vlak gaan bewegen. En dat is een kwestie van wanneer, en niet als… wij zijn er klaar voor in ieder geval!

Programmatische inkoop biedt zowel voor adverteerders als exploitanten grote voordelen en zodra de belangrijkste technische barrieres zijn genomen staat weinig deze efficiënte manier van media trading nog in de weg om groot door te breken.

Relevant bereik
Door het sterk groeiende bereik van mobiel wordt het voor adverteerders steeds beter mogelijk om relevant op voldoende schaal mobiel in te zetten. Deze toegenomen relevantie zal ervoor zorgen dat sponsored content meer te zien zal zijn op mobiel en dat budgetten die voorheen op desktop werden ingezet vanwege het bereik nu naar mobiel kunnen vloeien.

Adverteerders kunnen dan ook op grotere schaal gebruik maken van de specifieke mobiele mogelijkheden (lokatie, device, beweging, touch) en first-party data en targeting die wij als exploitant bieden. Bijvoorbeeld zijn de weerssituatie maar ook bepaalde profielgroepen waar we consumenten op basis van hun zoek/app gedrag in kunnen categoriseren. Combineer dat met de inzet van grotere formaten, video en rising-star creatives en je hebt een heerlijk recept voor goede mobiele media-inzet.

Tot slot, als we het hebben over mobiel dan denkt iedereen aan de (vnl smart) phone die naar alle waarschijnlijkheid ook in jouw zak zit. De komende jaren wordt mobiel nog veel meer en gaan we van smartphone naar smartwatch, naar smartglasses en andere smart wearables… en dit zal sneller gaan dan we denken en verwachten.

Maar misschien is dat maar goed ook, we zitten straks ten slotte al bijna halverwege het decennium!
Bedankt voor de samenwerking in 2013 en we wensen je alvast goede, mobiele, zaken in het komende jaar!

MobileMarketing.nl 2013

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie