Het event vormde de climax van ‘de Week van de Bevlogenheid’, een initiatief van adviesbureau Impact on the Job. Eelco Kappen, consultant Impact on the Job: “Wij hebben de Week van de Bevlogenheid in het leven geroepen als positieve tegenhanger van de Week van de Werkstress.” De lat ligt hoog: bevlogenheid gaat verder dan het streven naar tevreden medewerkers en het voorkomen van uitval. “Bevlogenheid is de motor voor groeiversnelling”
Een bevlogen medewerker beleeft plezier in zijn werk, is enthousiast en trots op zijn organisatie en bevindt zich met regelmaat in een staat van Flow bij het verrichten van werkzaamheden. Mochten er al mensen in de zaal zijn geweest die twijfelden aan de link met de harde organisatie-kpi’s, dan zijn ze wel overtuigd door Prof. Dr. Willem van Rhenen (bedrijfsarts en hoogleraar op Nyenrode) die promoveerde op het onderwerp ‘Van stress naar bevlogenheid’. “Bevlogenheid is alles behalve een fladderig begrip”, aldus van Rhenen. Zijn bevindingen tonen de indrukwekkende effecten wanneer een organisatie erin slaagt om de meerderheid van de medewerkers bevlogen te krijgen: 37% lager verzuim, 21% hogere productiviteit en 22% hogere winstgevendheid. De sleutel tot het creëren van bevlogenheid ligt volgens Van Rhenen bij het vergroten van werkplezier en het in hun kracht zetten van medewerkers.
“Te vaak zie ik dat mensen te ver verwijderd zijn geraakt van dat waar zij ooit voor gekozen hebben en enthousiast van werden”. “Te vaak worden mensen afgestraft op dat wat ze niet goed doen, terwijl het bekrachtigen van gewenst gedrag zoveel effectiever is”.
De organisatie die het streven naar bevlogenheid echt in de genen heeft gekregen, is Afas. Aan de hand van 7 praktische tips weet Bas van der Veldt vol enthousiasme en met een flinke dosis humor uit te leggen hoe Afas er in slaagt om succesvol te zijn. “Steek een hele berg liefde in je medewerkers. Employees come first, Customers second”. Het geven van ruimte en vertrouwen- een belangrijke driver van bevlogenheid, zo blijkt uit onze eigen onderzoeken bij Blauw- komt tot uiting in het feit dat Afas nauwelijks regels kent en medewerkers zelfs uitdaagt om af en toe ‘iets stouts’ te doen.
Het was mooi om het groeiende enthousiasme in het publiek te proeven. Deze mensen snappen hoe belangrijk het is om medewerkers een podium te geven. Teveel organisaties staren zich blind op ‘De Klant Centraal’-programma’s zonder te beseffen dat zij de meest cruciale factor voor het creëren van een enthousiaste klanten te weinig aandacht hebben gegeven: hun medewerkers.
In mijn werk als consultant voor het creëren van enthousiasme bij medewerkers en klanten ervaar ik gelukkig dat medewerker bevlogenheid weer hoog op de agenda staat. Na jaren van crisis, waarin HR niet veel ruimte meer had dan op het winkeltje te passen, is een krachtige employer branding noodzakelijk. De arbeidsmarkt wordt immers steeds krapper en wil je talent binnenhalen en behouden, dan kun je dat het beste doen door te bewijzen dat je luistert naar je medewerkers en hun geluk tot groot goed maakt.
Wil jij je organisatie een groei-injectie geven en je medewerkers laten stralen van trots en enthousiasme? Weet je niet precies aan welke knoppen je kunt draaien om verschil te maken? Dan kan Blauw jou helpen. Met een praktisch en snel implementeerbaar meetinstrument Flow Manager maken wij bevlogenheid inzichtelijk. We helpen de dialoog te stimuleren, zodat jouw organisatie en de medewerkers optimaal kunnen profiteren van de kracht van enthousiasme in de organisatie! Neem contact met Joleen van Loon dan vertel ik je er graag meer over.
Meer weten over het ontstaan van bevlogenheid? Download dan hier onze whitepaper ‘Van tevreden naar bevlogen medewerkers’
Een bevlogen medewerker beleeft plezier in zijn werk, is enthousiast en trots op zijn organisatie en bevindt zich met regelmaat in een staat van Flow bij het verrichten van werkzaamheden. Mochten er al mensen in de zaal zijn geweest die twijfelden aan de link met de harde organisatie-kpi’s, dan zijn ze wel overtuigd door Prof. Dr. Willem van Rhenen (bedrijfsarts en hoogleraar op Nyenrode) die promoveerde op het onderwerp ‘Van stress naar bevlogenheid’. “Bevlogenheid is alles behalve een fladderig begrip”, aldus van Rhenen. Zijn bevindingen tonen de indrukwekkende effecten wanneer een organisatie erin slaagt om de meerderheid van de medewerkers bevlogen te krijgen: 37% lager verzuim, 21% hogere productiviteit en 22% hogere winstgevendheid. De sleutel tot het creëren van bevlogenheid ligt volgens Van Rhenen bij het vergroten van werkplezier en het in hun kracht zetten van medewerkers.
“Te vaak zie ik dat mensen te ver verwijderd zijn geraakt van dat waar zij ooit voor gekozen hebben en enthousiast van werden”. “Te vaak worden mensen afgestraft op dat wat ze niet goed doen, terwijl het bekrachtigen van gewenst gedrag zoveel effectiever is”.
De organisatie die het streven naar bevlogenheid echt in de genen heeft gekregen, is Afas. Aan de hand van 7 praktische tips weet Bas van der Veldt vol enthousiasme en met een flinke dosis humor uit te leggen hoe Afas er in slaagt om succesvol te zijn. “Steek een hele berg liefde in je medewerkers. Employees come first, Customers second”. Het geven van ruimte en vertrouwen- een belangrijke driver van bevlogenheid, zo blijkt uit onze eigen onderzoeken bij Blauw- komt tot uiting in het feit dat Afas nauwelijks regels kent en medewerkers zelfs uitdaagt om af en toe ‘iets stouts’ te doen.
Het was mooi om het groeiende enthousiasme in het publiek te proeven. Deze mensen snappen hoe belangrijk het is om medewerkers een podium te geven. Teveel organisaties staren zich blind op ‘De Klant Centraal’-programma’s zonder te beseffen dat zij de meest cruciale factor voor het creëren van een enthousiaste klanten te weinig aandacht hebben gegeven: hun medewerkers.
In mijn werk als consultant voor het creëren van enthousiasme bij medewerkers en klanten ervaar ik gelukkig dat medewerker bevlogenheid weer hoog op de agenda staat. Na jaren van crisis, waarin HR niet veel ruimte meer had dan op het winkeltje te passen, is een krachtige employer branding noodzakelijk. De arbeidsmarkt wordt immers steeds krapper en wil je talent binnenhalen en behouden, dan kun je dat het beste doen door te bewijzen dat je luistert naar je medewerkers en hun geluk tot groot goed maakt.
Wil jij je organisatie een groei-injectie geven en je medewerkers laten stralen van trots en enthousiasme? Weet je niet precies aan welke knoppen je kunt draaien om verschil te maken? Dan kan Blauw jou helpen. Met een praktisch en snel implementeerbaar meetinstrument Flow Manager maken wij bevlogenheid inzichtelijk. We helpen de dialoog te stimuleren, zodat jouw organisatie en de medewerkers optimaal kunnen profiteren van de kracht van enthousiasme in de organisatie! Neem contact met Joleen van Loon dan vertel ik je er graag meer over.
Meer weten over het ontstaan van bevlogenheid? Download dan hier onze whitepaper ‘Van tevreden naar bevlogen medewerkers’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!