Premium

Twee keer zoveel bezwaar tegen telefoontjes telemarketeers, en dat is goed nieuws vindt DDMA

Dat blijkt uit de DDMA Telemarketing Benchmark 2024. Opvallend: groei bezwaren duidt volgens DDMA op beter geïnformeerde consumenten.

shutterstock

Het is een beetje hoe je ernaar kijkt, halfvol of halfleeg. De DDMA constateert in zijn Telemarketing Benchmark 2024 dat het aantal mensen dat niet meer wil worden gebeld door telemarketeers sinds 2021 is gestegen van 4% naar 8%, een relatieve verdubbeling dus.

De voor de hand liggende conclusie is dat er een forse stijging is van mensen die zich ergert aan dit soort telefoontjes en aangeeft er niet meer mee lastig gevallen te willen worden. Zo’n bezwaar kan door de consument direct tijdens het gesprek worden ingediend en doorgevoerd door de telemarketeer. 8% van de mensen doet dat inmiddels.

DDMA legt de groei van de cijfers anders uit dan groeiende ergernis: ‘De stijgende trend van het aantal consumenten dat het Recht van Bezwaar indient (van 4% naar 8% in 2023), laat zien dat consumenten steeds beter geïnformeerd zijn.’

Vertrouwd geraakt

DDMA baseert zijn conclusie op de verwarring die eerst ontstond nadat in 2021 het Bel-me-niet-register werd afgeschaft en alleen het Recht van Bezwaar overbleef. ‘De overgang naar dit nieuwe systeem vereiste tijd en bekendheid’, laat een woordvoerder weten.

Nu zoveel consumenten bezwaar maken tegen telemarketing is te concluderen volgens DDMA dat e vertrouwd zijn geraakt met de nieuwe situatie.

Recht op Bezwaar maken klinkt nogal formeel, maar gebeurt al als een consument die gebeld wordt direct zegt: ‘Wil je me niet meer lastigvallen voor dit soort zaken?!’ Of goed geïnformeerd zijn door de consument daar een rol in speelt is de vraag.

Hoge conversie

De DDMA heeft echter nog een argument om de vele bezwaren positief uit te leggen. De conversie van het telemarketing is namelijk onverminderd hoog. Uit de Telemarketing Benchmark 2024 blijkt dat de helft van de consumenten (49%) bereikt wordt via een telemarketingcampagne. Van die helft gaat 16% in op een aanbod.

De woordvoerder: ‘Als er sprake zou zijn van een sterke toename van consumentenirritatie in de afgelopen jaren, zou dit ook terug te zien moeten zijn in de conversiecijfers, wat niet het geval is.’ Bovendien dient slechts 1 op de 2.500 bereikte consumenten (0,04%) een klacht in over telemarketing.

Dreigend verbod

Dat DDMA de verdubbeling van het bezwaar maken tegen een telemarketing zo positief uitlegt heeft ongetwijfeld ook een andere reden. Voor de branche dreigt een vergaand verbod van telemarketing dat nu bij de Eerste Kamer ligt.

De achtergrond daarvan is de behandeling van Energiewet in de Tweede Kamer. Bij de telemarketing voor energiecontracten zou er volgens de consumentenwaakhond ACM sprake zijn van duizenden klachten over ‘misleidende en soms zelfs agressieve werving’. De ACM pleitte voor een algeheel verbod op telemarketing, een wens die eerder al door de minister van Economische Zaken was geuit.

Tot een algeheel verbod komt het niet, maar de Tweede Kamer stemde - breed gedragen - wel in met een forse beperking van telemarketing in de Energiewet. Alleen mensen die expliciet toestemming hebben gegeven mogen nog worden benaderd voor telemarketing. Bellen met klanten of oud-klanten van een bedrijf is niet meer toegestaan voor commerciële bedrijven (zie kader).

Het voorstel is nog geen wet, de Eerste Kamer moet nog met instemmen met de wetswijziging, voor de DDMA een moment om aan de hand van de benchmark nog eens te pleiten tegen het verbod in de Energiewet.

Deze zou politiek de weg openenen om breed te worden overgenomen, vreest de brancheorganisatie, die pleit voopr een gerichte aanpak van de specifieke problemen in de sector , dan ‘generieke wetgeving die iedereen onnodige beperkingen oplegt’.

De behandeling door de Eerste Kamer van de Energiewet staat gepland voor na de zomer.

DDMA Telemarketing Benchmark 2024:
 
De DDMA Telemarketing Benchmark is een onafhankelijk initiatief van branchevereniging DDMA. De benchmark bestaat sinds 2022 en wordt jaarlijks gepubliceerd in een interactief dashboard. In deze derde editie van de DDMA Telemarketing Benchmark zijn cijfers uit 2023 geanalyseerd waaraan 12 contactcenters hebben deelgenomen: 2Contact, Concentrix, Consumind, Custom Connect, Ditmeijers’, Fonky, Improvers, Kalff, KISS, Quality Contacts, Roscom en Soleo.  In totaal zijn de resultaten van 856 telemarketing-campagnes gepubliceerd op basis van drie edities. De belangrijkste conclusies: 
- 49% consumenten wordt bereikt door telemarketing.
- 16% daarvan gaat op een aanbod.
0,04% dient een klacht in.

- Percentage infotoon daalt door de tijd, van 5,9% naar 5,1% in 2023.
-
Percentage uitvalratio is in 2023: 2,9%.
- Het 
aandeel consumenten dat het Recht van Bezwaar (RVB) indient, is verdubbeld van 4% naar 8% sinds 2021.
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie