Nederlandse Snapchat-gebruikers zijn rondom de feestdagen het meest te inspireren via een gesponsorde product unboxing of uitlegvideo van een influencer of content creator. Zo'n video inspireert 48 procent van de kijkers om een aankoop te doen, stelt Snapchat op basis van eigen onderzoek onder Nederlandse Snapchat-gebruikers tussen de 13 en 45 jaar (n=453).
Een videoreclame met content die 'gerelateerd is aan het moment', inspireert 41 procent van de kijkers om tot een aankoop over te gaan. Minder in trek zijn een statische reclame met gerelateerde, actuele content (22 procent koopintentie) en een gesponsorde Snapchat-lens van een merk (10 procent koopintentie).
Herhaling
De juiste reclame tonen is een uitdaging op zich, maar de vraag is ook hoe vaak je die advertentie aan socialmediagebruikers wil voorschotelen. Niet vaak genoeg doet de consument dat mooie Sinterklaas- of Kerstcadeau vergeten, maar te vaak kan leiden tot een negatieve associatie en in plaats van koopintentie. De meeste Nederlandse Snapchat-gebruikers staan er wel voor open om een promotie vaker te zien, stelt Snap.
Voor 66 procent van de gebruikers leidt een terugkerende reclame tot motivatie om een aankoop te doen. 70 Procent zegt dat regelmatig terugkerende reclame een product of merk top of mind houdt bij het beslissen over de cadeau-aankopen. Voor marketeers ook relevant: 63 procent van de Snapchat-gebruikers zegt dat 'continu blootstaan aan promoties mijn interesse in een product/merk verhoogt'.
Nederlandse Snapchat-gebruikers zijn bovendien van plan om voor de feestdagen meer geld uit te geven dan niet-Snapchat-gebruikers, claimt het onderzoek. De Snapchat-gebruiker (n=453) zegt gemiddeld 215 euro uit te gaan geven, tegenover 175 euro voor de niet-Snapchat-gebruiker (n=300).